O duchovní přípravě (exegeze Ex 40,18nn),

29. srpen 2012 | 16.10 |
blog › 
exegeze › 
O duchovní přípravě (exegeze Ex 40,18nn),

Mojžíš postavil Příbytek; položil podstavce, umístil desky, položil příčky a vztyčil sloupy.

19  Napjal Stan Příbytku a dal přes něj pokrývku stanu, jak to Jahve nařídil Mojžíšovi.

20  Vzal Svědectví a vložil je do archy. Položil na archu tyče a dal na archu slitovnici.

21  Uložil archu do Příbytku a zavěsil oponu k zahalení; zahalil tak archu Svědectví, jak to Jahve nařídil Mojžíšovi.

22  Postavil stůl do Stanu Setkávání na severní stranu Příbytku, na vnější stranu závěsu,

23  a uspořádal před Jahvem chléb, jak to Jahve nařídil Mojžíšovi.

24  Naproti stolu na jižní stranu Příbytku dal do Stanu Setkávání svícen

25  a nasadil před Jahvem lampy, jak to Jahve nařídil Mojžíšovi.

26  Zlatý oltář postavil do Stanu Setkávání před závěs

27  a zapálil na něm vonné kadidlo, jak to Jahve nařídil Mojžíšovi.

28  Potom pověsil do vchodu do Příbytku závěs.

29  Oltář celopalů postavil ke vchodu do Příbytku, do Stanu Setkávání, a přinesl na něm celopal a nekrvavou oběť, jak to Jahve nařídil Mojžíšovi.

30  Nádrž postavil mezi Stan Setkávání a oltář a na omývání do ní dal vodu,

31  kterou si Mojžíš, Áron a jeho synové umývali ruce a nohy.

32  Když vstupovali do Stanu Setkávání nebo přistupovali k oltáři, umývali se, jak to Jahve nařídil Mojžíšovi.

33  Kolem dokola Příbytku a oltáře zřídil nádvoří a do brány k nádvoří pověsil závěs. Tak Mojžíš skončil práce.

34  Oblak pokryl Stan Setkávání a Jahvova sláva naplnila Příbytek.

35  Mojžíš nemohl vejít do Stanu Setkávání, neboť na něm spočíval oblak a Jahvova sláva naplňovala Příbytek.

36  Na všech svých zastávkách se Izraelité vydávali na pochod, jakmile se oblak zvedl nad Příbytek.

37  Pokud se oblak nezvedal, nevydávali se na pochod, až do dne, kdy se zvedl.

38  Při všech zastávkách byl totiž celému Izraelovu domu na očích ve dne Jahvův oblak na Příbytku a v noci byl uvnitř oheň. (Ex 40,19-38)

Ex 40,19-38 je závěrem a shrnutím dlouhého oddílu, který se táhne už od 35.kapitoly a vypráví o zřízení svatyně. Takovýto široký kontext úryvku byl potřeba, aby bylo jasné, že onen boží oblak, o němž je tam řeč, nebyl jen chvilkovým úkazem.

Má-li náš život pokrýt boží oblak a má-li se v něm projevit boží sláva, je k tomu třeba přípravy. Chrámové vybavení, s nímž se zde v bibli poprvé setkáváme, bylo mnohokrát později nejrůznějším způsobem alegoricky vykládáno – u proroka Ezechiele, malých proroků, ba v samotném Novém Zákoně, v židovské i křesťanské mystické literatuře. Můžeme je srovnat třeba i s alegorickou zbrojí křesťana, o níž se mluví na konci listu Efesanům. Na vypsání všech těchto paralel by nám nestačily celé knihy, zastavme se proto spíše nežli u vybavení samého u jeho smyslu, u efektu a cíle, této snažné přípravy a v něm se projevuje velký paradox:

Mojžíšovi se jeho dílo zdařilo – schrána byla naplněna přítomností Boha. Stalo se však tak mocně a s takovou důrazností, že Mojžíš nemohl vejít do Stanu Setkávání.  I nám se může stát něco podobného. Vydáme-li se plně Bohu k uskutečnění jeho díla v nás, může se nám stát, že nebudeme moci nadále určovat svou vlastní cestu a brát svůj osud "do vlastních rukou", nebudeme jimi po starém způsobu "vládnout".  naše vcházení a vycházení bude řídit jakýsi tajemný oblak...

Zpět na hlavní stranu blogu

Související články

žádné články nebyly nenalezeny

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář