Již nějaký čas žiji ve městě, jímž, po celé délce probíhá státní silnice. Provoz na ní v určitých denních dobách není malý, čemuž se asi bez většího ekologického uvědomění obyvatelstva dá asi těžko zabránit, ale jedné věci by se zabránit dalo: Kamiónům. Kamiónům, které projíždějí celým městem a parkují také kde se dá, klidně třeba před středověkým klášterem. Ano, známý fakt "objíždění bran". Opravdu se tomu nedá zabránit?
Ale dá, a velice snadno, dokonce bez dalších investičních nákladů. Nechvalně proslulému "objíždění bran" by totiž učinila rázný konec velmi jednoduchá vyhláška. Ta by jednak proklamativně zavázala dopravce, jichž se to týká (pro nás "kamióny"), aby k přepravě zboží používali výlučně komunikace 1. třídy zahrnuté do zpoplatňovacího systému a pokud jejich destinace leží mimo tento systém, aby cestu k ní volili nejkratším možným způsobem z komunikace tohoto systému. Nemám před očima mapu tohoto komunikačního systému, ale soudím, že je v současnosti už dostatečně hustá, aby takováto maximální dojezdová vzdálenost nečinila více než 50 km. (Pokud tomu tak není, pak se prostě parametr uvedený v následujícím odstavci příslušně zvýší.)
Protože proklamace povinnosti bez sankce je neúčinná, bude dalším bodem velmi jednoduché opatření: Cesta vozidla se monitoruje v systému sekvencí projetých bran. Pokud bude vozidlo ("kamión") zachyceno systémem následně ve dvou branách vzdálených od sebe více jak 120 km (tj. 2x50 km dojezdové vzdálenosti + 20 km vzdáenost mezi bránami) bude se to automaticky považovat za neoprávněné používání komunikací nižší třídy za příslušnou ujetou kilometrickou vzdálenost bude účtován sankční poplatek ve výši, řekněme 300% běžné částky. A je to. Pak bude v zájmu dopravce jednoznačně dodržovat stanovené trasy.
Proč to nezavést? - Lze to "škrtem pera".