Když mladý člověk hledá sám sebe, potýká se s otázkami jako: Kdo jsem? Co chci? Co dokážu? První otázka je pro něho nejhlubší, je to existenční otázka, která se po celý život opětovně vynořuje, vždy v nové dimenzi. Předběžně však touží i po odpovědích na otázky: Co dokážu a co chci? A tak tu máme celou řadu pokusů rozdělit lidi do skupin se stejnými vlohami, nebo o jejich typologické vymezení. Například Jung rozlišuje u lidí nejprve takzvané extrovertní a introvertní zaměření a pak čtyři různé varianty: myšlenkový typ, citový typ, vnímavý typ a intuitivní typ. Těchto celkem osm typů vytváří určitý kompas, jímž se můžeme orientovat ve struktuře psýché. Existují také pokusy typologicky postihnout vlohy k různým povoláním. Na základě rozsáhlého materiálu rozlišuje Hollander šest typů: intelektuální typ, aktivní typ, realistický typ, sociální typ, konvenční typ a umělecký typ. Toto dělení spočívá na statistickém vyhodnocování psychických náklonností k určitému povolání. Podle mých zkušeností, které jsem získal za čtyřicet let rozhovorů s mladými lidmi, jsem dospěl k dělení na šest typů, vždy s dvěma variantami: typ badatelský, myslitelský, organizátorský, pečovatelský, reformátorský a ochráncovský čili velitelský typ. Těchto šest typů se vyskytuje v kreativní a nekreativní variantě. Ve své kreativní formě se stává ze základního postoje tvůrčí síla, v nekreativní formě zůstává jako vloha. Těchto šest typů označuji jako základní postoje.
Oproti Hollanderovi, který odvodil své typy ze skutečných povolání, bych chtěl pojmem "základní postoj" naznačit, že tyto různé možnosti současně jakoby vytvářejí tóninu, v níž se komponuje biografie. Tak jako tónina nějakého díla neříká příliš mnoho o obsahu, tempu nebo o instrumentaci, ale jen ukazuje, jakou "náladu" skladba odráží, tak také základní postoj nevypovídá mnoho o tom, co je obsahem životního dramatu, o jeho tempu a instrumentaci, které závisí na vzdělání nebo na získaných schopnostech.
Základní postoj je projevem vlastní podstaty samotné psýché. Naše psýché na jedné straně přijímá ze světa ducha vůdčí motivy, na druhé straně z biologické oblasti pudy a vášně. Duše však má také svou vlastní strukturu, která se projevuje v jejím základním postoji. Člověk s badatelským základním postojem pociťuje stále nutkání bádat a zkoumat, ať studuje přírodní nebo duchovní vědy, ať je to hospodyně nebo zahradník.
Hudebnost může být dědičná, temperament pak dále vtiskne této vloze aktivitu nebo pasivitu, zatímco základní postoj jí propůjčuje určitou kvalitu, ale teprve Já rozhoduje, zda bude hudba v tomto individuálním životě vůdčím motivem nebo jen něčím vedlejším pro potěšení. Pouze v prvním případě může být z dotyčného člověka hudebník. Dědičné vlohy a temperament prožívá člověk zřetelně v psýché jako možnosti, jako vlastnosti, jimž se může poddat a které může nebo také nemusí rozvíjet. Na rovině skutečně psychického duševního prožívání se jen těžce můžeme distancovat od našeho základního postoje. Většinou se to podaří teprve tehdy, když se ve stáří zpětně díváme na svůj život. V adolescenci, kdy ještě nevystoupil do popředí jasný vůdčí motiv, zaujímá jeho místo často právě základní postoj, který je zde ovšem jen náhražkou, a stává se kritériem pro volbu studia nebo povolání.
Vlastně můžeme v každém povolání můžeme rozpoznat určitý základní postoj. Lékař může ve svém povolání projevovat badatelské, myslitelské, organizátorské, pečovatelské,, inovátorské i administrativní tendence. Kterým aspektem se cítí silněji přitahován a v které oblasti většinou víc vykoná, to zcela závisí na jeho psychické struktuře, to znamená na jeho základním postoji. Když si však uvědomí svůj vůdčí motiv, může je zaměnit také za jinou modalitu, a tím rozvíjí jiný než určující základní charakter. V tomto případě neprobíhají věci tak automaticky, avšak o to vědoměji.
Základní postoj má v první polovině života významnější vliv než je tomu v druhé polovině, která začíná ve 40. letech života. Jak jsem se snažil ukázat, je základní chování modalitou, barevným odstínem, tónem psýché, ovlivňuje tedy nejsilněji střední fázi života. V adolescenci určuje základní postoj velkou měrou kulturně podmíněně volbu studia nebo povolání. Volba, která se příčí dominujícímu základnímu postoji, vede k rozpornosti a k pocitu nedostatečnosti. Podle mého názoru je toto jednou z hlavních příčin špatných výsledků u těch typů universitního studia, kde je předem přesně stanovenu curriculum a poskytují malý prostor pro to, aby si student vytvořil svůj vlastní styl studia.
Použil jsem zde pojem "dominující základní postoj", který musím blíže osvětlit. U každého člověka je přítomno všech šest nebo sedm základních postojů, ale jeden nebo některé z těchto základních postojů dominují, určují první polovinu života a působí až do expanzívní fáze. Lidé s jedním jednoznačným dominujícím základním chováním nemají v tomto směru žádné problémy. V takovém případě adolescent jasně cítí, že zřetelně upřednostňuje určitý životní postoj. Hollander však poukazuje také na to, že mnoho lidí má víc než jeden základní postoj. Pro tyto lidi není volba tak jednoduchá. Mají sklon k tomu, střídavě se přiklánět k jednomu nebo druhému duševnímu aspektu. Pro ně je volba povolání obzvláště obtížná; a v takovém případě bývá i pro profesionálního poradce v povolání obtížné poskytnout smysluplnou radu.
Podle mého názoru ukázal Rogers v této oblasti cestu, jak metodou nedirektivních rozhovorů dopomoci mladým lidem k definitivní volbě povolání , a to s plným vědomím toho, že by také byla možná i jiná volba. A tato druhá možnost pak může později v životě hrát za určitých okolností roli nebo se může stát důležitou vedlejší činností provozovanou mimo zaměstnání. Jednoznačný základní postoj může sice zpočátku usnadnit volbu, avšak později vede k omezení možností. K problému různých základních postojů se zde mohu vyjádřit jen velmi obecně, nedá se však při líčení faktorů, které ovlivňují běh života, úplně obejít. Podrobněji bych ho musel rozpracovat ve zvláštní publikaci. Zde bych chtěl pouze stručně charakterizovat různá základní postoje a poukázat na to, které postoje se navzájem posilují a které si odporují.
Badatelský typ pociťuje nutkání zkoumat, jak funguje okolní svět a vysvětlovat, jak spolu souvisejí jednotlivé jevy. Při tom není tak důležité, k čemu se tento badatelský duch zaměří, mohou to být velmi rozdílné věci - jazyk, hmota, lidská spolupráce nebo třeba metody hnojení. Tak existují lidé, kteří věnují celý život zkoumání dešťovky, vědí o ní všechno, co jen lze na větě o tomto zvířátku vědět. U badatele, který se specializuje na takovou úzkou oblast, ať je to problém z oblasti chemie nebo čelisti brouka, vzniká nebezpečí, že se stane "fachidiotem" a ve svém životě bude mít klapky na očích. Kdo musí vést výzkumný ústav, ví, jak je obtížné pohnout vědce ke spolupráci. Kreativní badatel má sklon k samostatné práci, nepříliš tvůrčí pracovník k rutině, avšak zase je do určité míry ochoten nechat se druhými ovlivnit něco přijmout.
Myslitelský typ cítí nutkání pořádat svůj myšlenkový svět v soustavy a teorie a chce vidět svět v širších souvislostech. Nehledě na filosofy, u nichž je myšlení ústředním tématem života, nacházíme v každém vědním odvětví vedle badatelů také myslitele. Většina badatelů jsou zároveň chabí myslitelé, necítí se být přitahováni do existenčními problémy, jen zřídka chtějí na své dílčí poznatky pohlédnout v širších teoretických nebo gnoseologických souvislostech. Při líčení vrozených dispozic jsem již ukázal, jak hrozného zjednodušení se dopouštějí ti, kdo budoucnosti lidstva uvažují čistě v biochemických souvislostech. Na druhé straně ti, kdo jednoznačně upřednostňují myšlení, mívají obtíž s konkrétními, lidskými věcmi. Myslitelský typ se projevuje již v raném mládí, ve škole mívá často velké obtíže, protože všude objevuje nedůslednosti a klade obtížné otázky. Tito lidé vnímají dnes v mnoha zemích rozšířené zaškrtávací (multiple-choice) testy jako urážku své inteligence. Snadno je předstihnou jejich průměrnější spolužáci, poněvadž oproti nim se mnohem hůře dokáží vcítit do myšlenkového schématu jejich zkoušejícího a jeho filosofie "one best way" (jediné nejlepší filosofie). Tento problém podrobně popsal s typickým anglickým humorem ve své knize "The Tyranny of Testing" (Tyranie testování) Benn Hoffmann.
Organizátorský typ můžeme popsat snadno. Jemu slouží svět k tomu, aby jej uchopil, uspořádal. Také tento typ se vyhraňuje v raném mládí a můžeme jej rozeznat už ve škole a v klubech mládeže. Ovšem jestliže jsem počátek třicátých let života charakterizoval jako organizátorskou fázi života, je pochopitelné že organizátorský typ prožívá své vrcholné období ve třicátých letech života.
Těmto lidem ovšem hrozí nebezpečí, že ani později nepřestanou organizovat, často nejsou schopni dát v životě prostor jiným hodnotám než praktickému fungování. Organizátorský typ je aktivní až na hranici agresivity a vědomě nebo nevědomě usiluje o moc nad lidmi a nad věcmi. V naší průmyslové společnosti tito lidé vytvářejí skupinu úspěšných manažerů a kariéristů. Jestliže je tento základní postoj oslaben některým jiným základním postojem (což bývá naštěstí často !), získává organizátorský typ poněkud jemnější ráz. Organizátorský duch se může zaměřit na výzkum, na čisté myšlení, na péči o ostatní lidi, na obnovu i na správu věcí.
Pečovatelský typ cítí potřebu starat se a , pečovat o život a podporovat jeho růst. Tento postoj je základem vychovatelské a vzdělávací práce a pečovatelských povolání a hraje důležitou úlohu v zemědělství, zahradnictví a v chovu zvířat. V sociální oblasti vytváří tento typ, aniž by sám vstupoval do popředí, prostředí, v němž se ostatní mohou rozvíjet. Bez tohoto pečovatelského základního postoje by nevládla ve světě vůbec pohoda a útulnost . Je zvláště důležité, aby účinky takového pečovatelského základního postoje pocítily děti. Příliš aktivní matka, která všechno zařídí a už dopředu na vše myslí, vzbudí v dospívajícím dítěti pocit ohrožení nebo pocit, že nestačí nárokům, jež jsou na ně kladeny.
Reformátorský základní postoj se vyskytuje v mnoha variantách. Dotyčný člověk chce všechno stávající změnit a zlepšit. V životě se toto chování vyskytuje velmi často: u terapeutů, kteří chtějí léčit nemocné, až po revolucionáře, kteří jsou připraveni rozbít existující společnost a vybudovat z ničeho novou a lepší . Již tato souhrnná charakteristika ukazuje, že reformátorský základní postoj může mít mnoho aspektů.
Velcí novátoři ve výchově, vědě, náboženství a společnosti mají tuto základní tendenci: za své přesvědčení by dali svůj život; podle Neumanna jsou to "kacíři vedení vnitřním hlasem". Jsou stále pronásledováni, ale se svým reformátorstvím nikdy nepřestanou. Při volbě povolání se pídí převážně po nových povoláních, která často ještě ani neexistují a která si musí často sami vytvořit. První, co požadují od nového zaměstnání nebo způsobu obživy, je svoboda, kterou nutně potřebují ke svému životu. V méně extrémních případech se protloukají životem jako zapřisáhlí nonkonformisté. V lékařství je můžeme jednoznačně rozpoznat jednak v jednoznačně vědecky zaměřených badatelích a jednak lékařích, kteří se zabývají primární terapií. Tento druhý typ nacházíme často u praktických lékařů a u domácích lékařů staršího typu. Pro ně je konkrétní nemocný něco, co nemohou snést, a proto se snaží pomoci konkrétnímu pacientovi všemi prostředky.
Postoj ochránce a velitele chce udržet stávající stav, vnímat, reprodukovat a kontrolovat ho a pokud možno členit jej do soustavy hodnot. S tímto základním postojem se často setkáváme u knihkupců, knihovníků a obdobných povolání, také u žurnalistů a diplomatů. Dobrý žurnalista přináší informace tak objektivně a tak systematicky, jak je to jen možné. Diplomat reprezentuje svou vládu a nikoli svůj vlastní názor. Avšak musím zdůraznit, že není mým záměrem tento základní postoj popisovat negativně. Veškerý vývoj a veškerý pokrok by spočíval na chabém základě, kdyby nebylo zachováno a udržováno stávající. Systematicky odkrývaná minulost je základem přítomnosti a výchozím bodem pro budoucnost.
Kreativní základní postoj se jen zřídka objevuje v čisté formě, snad ještě nejčastěji u umělců. Kreativní základní postoj proniká šest ostatních základních chování, uvádí je do života a ve skutečnost. Kreativní myslitel, kreativní organizátor, kreativní pečovatelský typ, kreativní reformátor a kreativní správce (administrátor) vnáší svou individuální motivaci do základního postoje a tak z něj vytváří něco naprosto osobního. Teprve tak se může stát ze života jednotlivce skutečně vědomě utvářený život, který by jinak znamenal jen pasivní poddanost svému osudu. Duch se projevuje v psýché jako kreativita.
Základní postoje jsou pravlastním elementem psychické struktury. "Já" na nich závisí podobně jako hudebník na kvalitě svého nástroje; musí s ním umět správně naložit . Základní duševní postoj odpovídá také tělesné konstituci jednoho každého určitého člověka. "Já" musí i s touto konstitucí počítat jako s danou veličinou - vždyť člověk sestává z těla, psýché a z ducha. Tím je sice svoboda individua omezena, člověk má však svobodu , jaký postoj vůči těmto podmínkám zaujmout. Jinými slovy: "Já" zůstává ve svém rozpoložení vůči své konstituci, svému základnímu postoji svobodné a může samo volit, jak bude obojí využívat ve službách na cestě k cíli, který si stanovilo. Již Adler poukázal na to, že se dají kompenzovat tělesné vady , a to platí také pro základní duševní postoj. Tato jeho možnost se projevuje v jeho vlastním stanovisku, které zaujímá vůči světu a životu, v rozhodnutích, které "já" přijímá rozhodujíc se rozvíjet určitý třeba jen latentně přítomný postoj.
Také ten, kdo pokročil daleko v určitém náboženství nebo světovém názoru, bude je muset, později proniknout vlastními silami a jimi je též uvést ve skutek, chce-li si je uchovat, neboť žádné náboženství ani světový názory nevystačí s "matričními členy".
Je také možné, že člověk později odloží víru nebo světový názor, k nimž byl vychován a jako dospělý se rozhodne jinak. Že v takových případech jde o existenciální rozhodnutí, je zřejmé z toho, že lidé činí takový krok, i když je to z kulturních a politických důvodů životu nebezpečné. Opakovaně tak můžeme zažívat, že lidé jsou spíše schopni obětovat život, než aby zapřeli ducha.