Panychida za Václava

29. leden 2015 | 08.23 |
blog › 
Panychida za Václava


Vždycky když procházím pozdě večer mrazivou cesou kolem supermarketů k svému domovu, myslím na Václava a – aspoň trochu mě potěší, že jemu zima není. Myslel jsem na něj i v říjnu a listopadu, když jsem projížděl po Praze vymrzlými tramvajemi, ale to jsem věděl, že mu zima je – a větší než mně. Myslel jsem na něj, když jsem počítal zbytek v peněžence a chystal se na nákup - zdali mu budu moci dát a kolik. Václavova osobnost byla úžasná – velmi veselá, přátelská a – velkorysá. Se vzájemným obdarováváním začal on – z ničehonic ke mně v hospodě přišel a daroval mi zvoneček. Znal jsem ho asi dva roky – skoro po celou dobu, co bydlím v Kutné Hoře. Václav měl tu smůlu, že svoboda ze všech lidí ve společnosti nadělala Kainy, kteří nepohnou prstem, jen se táží: "Jsem snad strážcem bratra svého?" To , že neměl jednu ruku mu totiž až do revoluce vůbec nevadilo. Vystudoval a dělal zootechnika a normálně pracoval. Po revoluci – konec. S částečným invalidním důchodem (2.700 to bylo naposledy, mi říkal) – zcela nezaměstnatelný. Co tedy? Ulice? Ne! Václav nebyl žádný nádražní povaleč. "Bydlel" v lese. U supermarketu, pravda, postával. Pochopitelně, chodí tam spousta lidí a někteří možná také pomohli.Když už mu bylo velmi zle, párkrát přespal i u mne.

Bohužel, svůj krabicák musel mít, a to hned ráno. Bylo mu bez něj velice zle. Posléze mu bylo zle i s ním. Když jsem ho potkal naposledy, byl úplně zelený a vykašlával plíce. Tvrdě jsem na něj naléhal, že mu zavolám záchranku. Ještě rozhodněji odmítl. - A druhý den už pro něj snášeli kamarádi k supermarketu svíčky.

 
Václav unikl zimě. Neunikl však svému tvrdému osudu. Jiní neunikají zimě a – jejich osud? Jaký je? Jeden rabbi k tomu jednou pověděl takovou příhodu:

 
Byl jeden bohatý člověk, nádherně a vybraně se strojil a den co den skvěle hodoval.
U vrat jeho domu lehával nějaký chudák, jménem Lazar, plný vředů, a toužil nasytit se aspoň tím, co spadlo se stolu toho boháče; dokonce přibíhali psi a olizovali jeho vředy.  I umřel ten chudák a andělé ho přenesli k Abrahamovi; zemřel i ten boháč a byl pohřben.  A když v pekle pozdvihl v mukách oči, uviděl v dáli Abrahama a u něho Lazara.  Tu zvolal: `Otče Abrahame, smiluj se nade mnou a pošli Lazara, ať omočí aspoň špičku prstu ve vodě a svlaží mé rty, neboť se trápím v tomto plameni.´  Abraham řekl: `Synu, vzpomeň si, že se ti dostalo všeho dobrého už za tvého života, a Lazarovi naopak všeho zlého. Nyní on se raduje a ty trpíš.  A nad to vše je mezi námi a vámi veliká propast, takže nikdo - i kdyby chtěl, nemůže odtud k vám ani překročit od vás k nám.´...

 
Ovšem, je to zjednodušení, neexistují jen dvě kategorie lidí.A vyznívá také pěkně fatálně: co jsme nedokázali překlenout na zemi, nebude překlenuto ani TAM. To je špatná zpráva. Jiná špatná zpráva je, že jsme něco uměli a už to neumíme – to je varovné. Jestliže byly v naší zemi časy, kdy člověk nebyl trestán a odsouzen k bídě za to, že mu chybí jedna část těla - jaký je to nyní pokrok? Opravdu jsme vykročili na správnou cestu a budujeme blahobyt CELÉ společnosti? Výjimky, říkáte? A já vám zase říkám, že nebude mít klid svědomí celé společnosti a nespočine požehnání na naší zemi, dokud jediný takový chudák bude trpět; dokud si ti, kdo mají neuvědomí, že jejich majetek jim bude velmi na překážku, pokud se nenaučí jim sloužit. Ono nedá velkou práci nabulíkovat lidem, že "mít" je ctnost a "nemít" neřest. Mnohem větší odvahu v dnešní době vyžaduje veřejně upozornit, že po dlouhá křesťanská staletí se LAKOTA čili CHAMTIOVST (AVARITIA) skvěla na čelném místě mezi sedmi základními, hlavními hříchy.

 
Kutná Hora 17.1.2015

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář