Vypněte prosím blokování reklamy (reklamu už neblokuji), děkujeme.
Video návod zde: https://www.youtube.com/watch?v=GJScSjPyMb4
"Dobré" a "zlé" jsou snad nejotřepanější dvojicí protikladů, s kterou se setkáváme dnes a denně v životě soukromém i společenském, v řečech politických i pivních (případně pivně-politických), ale též v ústech filosofů (těch stále méně), moralistů a náboženských představitelů. Jako jeden z charakteristických rysů nejnovějšího vývoje ve světě by se dal označit střet těch, kteří vědí, co je dobré (protože to bylo za takové uznáváno odedávna a koneckonců to mají podepřené nějakou autoritou, například proroka či imáma), s těmi, kteří to programově nevědí. Ti pak většinou prohlašují, že dobré je to, na čem se společnost konsensuálně dohodne. Ač je tento způsob konstituce hodnost velmi povrchní a má mnoho metodických slabin (užitečné může v této souvislosti učinit srovnání s řádem gnoseologickým a představit si ustavování pravdy pomocí hlasování), je ho třeba ocenit jako první krok od tyranie "věčného dobra". Důležitý je sám fakt toho, že se připouští, že diskuse o "dobru" nemusí vést k jednoznačnému výsledku; i při nastoupení cesty většinového konsensu, zůstává vždy prostor pro použití nějaké jemnější metody, byť by její rozvinutí mělo být teprve hudbou budoucnosti. A třebaže prosazování oné nám nyní draze vydobyté nedogmatické svobody může někdy nabýt poměrně značně dogmatických rysů, nelze modernímu a postmodernímu liberalismu upřít jednu velikou zásluhu, kterou má vůči vědomí lidstva.