Mí-ká-el hebrejsky znamená "Kdo je jako Bůh?" a což on není veliký a zářivý, bytost světla stále přebývající v blízkosti Nejvyššího a stále mu k službám? To je Michael, jehož Trojice obdařila velikou vznešeností:
Otec opásal Michaela nejvyšší velekněžskou ctí, jeho hlavu ozdobil věncem z perel a dal mu za chrám Církev svého prvorozeného , aby v něm slavil den Páně.
Syn pak po pravici trůnu oděl Michaela svatebním rouchem, takže mu přísluší nejvyšší čest, neboť je povolán k nevyššímu sňatku - k jeho hostině.
Duch svatý pak udělil Michaelu pečetní znamení proti zlým duchům. Tím je moc archandělova dokonalá, neboť mu pečeť dává úplnou vládu nad mocnostmi temnot. Je to znamení kříže, jímž může potřít nepřátele.
Tak se stal, nádherný, zářivý, s šatem ze zlatých granátových jablk, s pásem z perel a s korunou radosti, prvním z andělů a nebeským archontem. Svou berlou - ohnivým prutem pravdy a upřímnosti, vítězným žezlem, vládne z božího příkazu všem obyvatelům nebes zástupům andělů jako ten mezi nimi nejvyšší. A všichni andělé nosí na svém oděvu Michaelovo jméno na ochranu před ďábelskými svody. Pod jeho ochranou jsou však nejen nebešťané, ale i lidé: Hájí je a jako anděl světla přednáší jejich prosby před trůnem Božím a hledí k nim Boha příznivě naklonit.
Jeho přímluvě vděčí lidé za rosu a déšť, za vodu požehnaného životadárného zúrodňujícího Nilu. Svaté anachóréty v pouštních jeskyních i ty při Nilu svatý archanděl zachovává a chrání jejich pokoj. Avšak až se přiblíží den vzkříšení a soudu, povznese Michael svou heroldskou troubu nad místem zmrtvýchvstání a jejím mocným zvukem ohlásí poslední den. Pak bude na vahách vážit na soudu duše a lidské činy. a jako přímluvčí všeho dobrého bude hledět přidat na váze všemu dobrému v lidském konání, aby byl zmírněn rozsudek Boží.—