miloš hlávka: Ad Klostergrab (Hrob)
Řekl bych, že současný stav evangelického kostela je důsledkem hesla, které jsme často slýchali za minulého režimu: "nejsou lidi" - tedy v tomto případě lidi, kteří by do toho kostela chodili na bohoslužby. Byl jsem tam před nějakými 15 lety a ten kostel byl už tehdy takhle "vymodlený" (podle vzoru "vybydlený" - akorát že v kostelech se nebydlí, nýbrž modlí...). Ale jedna věc na něm tehdy fungovala: hodiny na věži. Docela mě to tehdy překvapilo. Nevím, jak je tomu teď. Hlavní památkou reformace tam ale jsou pochopitelně ty odkryté základy toho původního evangelického kostela. Město mělo zřejmě i hornickou minulost - každopádně vždy (nebo téměř vždy?), když se u nás konalo mistrovství republiky v rýžování zlata, byla soutěžní družstva z Hrobu přítomna. Ostatně letos od 19. do 21. července se u nás bude konat opět.
Ad Graupen / Krupka: současná podoba kostela Nanebevzetí Panny Marie je dána stavebním vývojem. Původní menší kostel vyhořel v roce 1479. Když se pak stavěl nový, měšťané ho asi chtěli mít větší - jenže při původní orientaci by jim přehrazoval už tak úzké náměstí, které je spíše trochu širší ulicí. A tak se na správnou východní orientaci vykašlali a hlavní oltář nasměrovali k jihohohovýchodu, v souladu s východní stranou náměstí. A z původního kostela zůstal ten presbytář, který se stal boční kaplí. (Něco podobného v barokní + novobarokní podobě lze spatřit v Tiarnu di Sopra, kde z původního kostela také zůstal presbytář kolmo k novějšímu kostelu. A podobně se k původnímu gotickému kostelíku zachovala empírová přestavba v Mrákotíně (jo, je to právě ten městys, jak odtamtud po roce 1918 přivezli ten obelisk na Pražský hrad). Akorát že v té Krupce to tuším není zcela kolmá návaznost.
Ad Teplitz / Teplice: v německém názvu je vidět, že město bylo původně české (jinak by se přece muselo jmenovat hezky německy - třeba Schwulenstadt či tak nějak podobně :-) ).
Ale jinak k vývoji: lázeňská sláva vypukla už v 18. století. V roce 1793 Teplice vyhořely, což urychlilo jejich přestavbu už víceméně v klasicistním duchu. Nejstarší (kdysi hrazené) jádro Teplic se táhlo od nynějšího Zámeckého náměstí na sever - k náměstí, na němž se nachází radnice (náměstí Svobody. Východně od spojnice těchto dvou náměstí se pak nacházela židovská čtvrť (se starou synagogou). Východně od jádra se nacházela ves Šanov (Schönau), která byla v roce 1884 povýšena na město a v roce 1895 spojena s Teplicemi do dvojměstí Teplice-Šanov. Později bylo vedle dalších obcí připojeno i město Trnovany (Turn).
Teplice byly postiženy už válkou, kdy přišly o Novou synagogu, další zkáza následovala po válce a postihla hlavně původní jádro Teplic. Z něj přetrvalo vlastně jen Zámecké náměstí a větší část severní strany náměstí Svobody, zbytek byl postupně z větší zbořen (židovská čtvrť se Starou synagogou už v 50. letech 20. století), náměstí Svobody v 70. a 80. letech, zástavba byla nahrazena novostavbami. Část východní strany onoho náměstí byla zbořena ještě po roce 2000 (místo, kde stojí nákupní centrum Fontána). Poměrně dobře se zachovala zástavba z 19. století mezi historickým jádrem a nádražím (např. kolem nám. E. Beneše) a hlavně lázeňská zástavba Šanova. Tyto části jsou chráněny jako městská památková zóna.
Viditelné prameny vulicích už nejsou - byly narušeny důlní činností, takže se nyní musí čerpat z podzemí (už více než 100 let).
miloš hlávka: Další poznámky:
K zasvěcení kostelů v Krupce / Graupenu: Ten děkanský kostel je (aspoň podle Měst a městeček v Čechách, na Moravě a ve Slezsku) zasvěcen Nanebevzetí Panny Marie, ten špitální kostelík na dolním konci "náměstí" (které se kvůli "nešířce" údolí pořádným náměstím stát ani nemohlo) svatému Duchu a konečně ten hřbitovní je zasvěcen svaté Anně.
U křižovatky 1,5 km jižně od jádra Krupky se ještě nachází zřícenina kostela svatého Prokopa. Je rovněž gotického původu, vyhořel v roce 1939 a už nebyl obnoven.
Pokud jde o Bohosudov, ten poutní kostel je zasvěcen Sedmibolestné Panně Marii.
andresius: Škoda, že si už nebudu moci, Miloši, projít Teplice podle tvého návodu. Dnes v noci se mi zdálo o Košťálu. Ale jinak nelituji, že jsem v Kutné Hoře. I když vesnice má v současném blázinci oproti - i menšímu - městu své přednosti. Tak třeba, když jsem před dvěma týdny dělal okruh tady po okolí, na vesnicích prakticky nikdo nenosil náhubky. Teď, jak začlo krásné počasí, je tedy většinou lidi nenosí ani tady - kromě kostela! Tam se to furt bělá o bohoslužbách! Ach jo. Proč jen ta církev (katolická) furt bejt tak státotvorná?! Nešťastného človíčka, asi bez přístřeší, co se celou dobu okolo kostela ochomýtal, si ale kriomě mě nevšiml nikdo! Nojo, eště by je třeba nakazil.. Křesťani! :-/
miloš hlávka: P.S. Ad Graupen (Krupka)
Ve výčtu kostelů chybí ještě nenápadný secesní kostelík svatého Václava pod dolním koncem hlavního náměstí-nenáměstí, původně evangelický, nyní pravoslavný. https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Church_of_Saint_Wenceslaus_(Krupka)