Svatý Pavel říká: radujte se v každý čas v Pánu a nestarejte se; Pán je tady; [všechny] vaše myšlenky, vděčné i žalostné, jsou u Boha známy.
Říká tedy: "radujte se!". Jeroným praví, že nikdo neobdrží od Boha umění, moudrost ani potěšení, jestliže není dobrým člověkem. A dobrým člověkem není ten, kdo nezměnil své staré zvyky – ten od Boha umění, moudrost ani radost nezíská.
A říká: "radujte se v Pánu!" Neříká " v našem Pánu", ale [jen] "v Pánu". Už jsem mnohokrát říkal, že boží vláda nespočívá jen v tom, že je Pánem všeho stvoření, ale v tom, že by mohl stvořit tisíc světů a [přesto ] by je ve svém čirém bytí převyšoval – v tom spočívá jeho panství.
A říká: "Radujte se v Pánu v každý čas". Mistři praví, že nemohou současně nastat dvě hodiny ani dva dny. [A] svatý Augustin říká, že kdo se raduje po všechen čas, se raduje mimo čas.
A [on tedy] říká "radujte se v každý čas", to [tedy] je mimo čas – "a nestarejte se, Pán je blízko u vás". Zcela nezbytně musí duše, jež se má radovat v Pánu, odložit všechny starosti, přinejmenším v hodině, kdy se spojuje s Bohem.
Proto říká: "nestarejte se; Pán je u vás blízko" – to znamená: ve vašem nitru, pokud tam nalezne domov a duše se nevydá ven na procházku [se svými] pěti smysly. Duše musí být při sobě, zůstávat ve svém nejvnitřnějším a nejvyšším [sídle] a vykukovat ven – pak je Bůh tu a je [jí] blízko.
Jiný význam je "Pán je tu". Je sám u sebe a nevychází ven. A David říká: "Pane, obvesel moji duši, neboť jsem ji pozdvihl k tobě." Duše se musí všemi svými silami pozvednout nad samu sebe a musí být vynesena nad čas i místo tam, do volného prostoru, kde je Bůh sám u sebe a [stále] přítomen a odkud neodchází a neobcuje s ničím nevlastním. Jeroným říká, že je stejně pravděpodobné, že kámen nabude andělské moudrosti, jako že by se Bůh kdy nalézal v čase nebo v časných věcech.
Proto [se] říká: "Pán je tu". David říká, že je Bůh se všemi, kdo ho chválí, oslovují a jmenují v pravdě. Jak se [Pán] chválí, oslovuje a jmenuje v pravdě, ponechám stranou, avšak [je zde] "v pravdě". Co je pravda? Jedině Syn je pravda, a ne Otec ani Svatý Duch, leč tím že jsou jedné podstaty. Pravda je, když zjevím, co mám v srdci, a ústy to vyslovím, bez náznaků a [postranních] úmyslů. Pravda je zjevení. A tak je také jedině Syn pravda. Vše, co Otec má a může poskytnout, úplně vyjadřuje ve svém Synu. Pravda je zjevení a působení.
Proto [se] říká " v pravdě".
A svatý Pavel říká"Radujte se v Pánu!" a pak dodává "vaše myšlení je u Pána známo" – to znamená v této Pravdě [, jež je] u Otce. Už jsem jednou řekl – a můžete mě vzít za slovo – že [každá] schopnost [duše] je tak svobodná, mocná a zaměřená vzhůru, že nesnese být k něčemu přinucena. Žár lásky tkví ve vůli.
A říká [se]: "vaše myšlenky", vděčné i žalostné i veškeré schopnosti jsou u Pána známy. I kdyby člověk si nepočínal před Bohem jinak, nežli, že by mul byl vděčný, stačilo by to.
Abychom se věčně radovali v Pánu a s Pánem v pravdě, a aby naše myšlenky mu byly známy a my mu byli stále vděční za vše dobré a byli v něm blažení, nám pomoz Bůh. Amen