Duch – dárce smíření (Exegeze Ef 2.11-18)

20. září 2011 | 13.37 |
blog › 
exegeze › 
Duch – dárce smíření (Exegeze Ef 2.11-18)

11Pamatujte proto vy, kteří jste svým původem pohané a kterým ti, kdo jsou obřezaní na těle a lidskou rukou, říkají neobřezanci, 12že jste v té době opravdu byli bez Krista, odloučeni od společenství Izraele, bez účasti na smlouvách božího zaslíbení, bez naděje a bez boha ve světě. 13Ale v Kristu Ježíši jste se nyní vy, kdysi vzdálení, stali blízkými pro Kristovu krev.

14V něm je náš mír,

on dvojí spojil v jedno, když zbořil zeď, která rozděluje - svár.

Ve svém těle ochromil 15zákon ustanovení a předpisů,

aby ten dvojí řád přetvořil v jednoho nového člověka

a tak nastolil mír

16a oba smířil prostřednictvím kříže v jednom těle s Bohem

sám v sobě usmrtiv ono nepřátelství.

17Přišel a zvěstoval pokoj

vám, kteří jste daleko i těm, kteří jsou blízko.

18Tak skrze něj smíme obojí

0pt;text-align:justify;mso-pagination: widow-orphan"> v jednotě Ducha stanout před Otcem.

/překlad vlastní s oporou Ekum.př + Col/

Text je z listu Efesským, u něhož je Pavlovo autorství někdy zpochybňováno, nicméně,má tento text mnoho styčných bodů  s pavlovskými tématy vyjádřenými např. v Řím, 1Kor, Gal., budeme tedy s ním zacházet tak, jako by byl bez dalšího Pavlův. Text začíná vybídnutím ke vděčnosti, které rychle přechází v hymnickou část,  oslavující Krista jakožto původce pokoje –jako by se vděčnost za Kristovo obdarování musela bez odkladu vyjádřit hymnickým zpěvem. Vyznačili jsme to i v úvodním textu odlišným řádkováním. Podobné pasáže nacházíme například v listu Kolosským (Kol 1,20-22) nebo  1.Korintským (1.Kor 12,2-13, obzvláště závěr) nebo i jinde  (Gal 3,28).

Text představuje Kristovo dílo, jako dílo smíření. Na to poukazuje již odezva Iz 57,19, který je  v textu ve v.17 Smíření zde znamená jednak smíření  dvou řádů - světa pohanského a židovského, jednak smíření obojího  s Bohem - obě témata častá u Pavla např. v Řím. Důraz je zde spíše  theologický, než praktický i když za podobnými výzvami může stát i  napětí v prvokřesťanských sborech mezi "židy" - tj. křesťany  ze židovství a "řeky" - tj. křesťany z pohanství. Pavel se o něm  namnoze nezdráhá mluvit jako o nepřátelství. V uvedeném textu dvakrát v.14 a 16, i jinde. V tomto kontextu jistě není náhodné, že  přímá starozákonní narážka na Iz 57,19 (Pokoj, pokoj dalekým i blízkým, praví Hospodin.) připomíná SZ text, který má celkově  útěšný charakter. Hospodin se v něm obrací k tomu, jenž je zdeptaný a poníženého ducha. Slibuje: Nechci vést spor navěky, nebudu trvale rozlícen. Snad můžeme do okruhu názvuků zařadit i jiný SZ text,  Za 9,9-10, který je jinak spojován i přímo citován synoptickými  evangelii při Ježíšově vjezdu do Jeruzaléma:

Rozjásej se, siónská dcero, propukni v hlahol dcero Jeruzalémská. Hle přichází k tobě tvůj král, spravedlivý, jenž nese spásu, poní­žený, jede na oslu, na oslátku, osličím mláděti. Vymýtím vozy z Efrajima a z Jeruzaléma koně; válečný luk bude vymýcen. Vyhlásí národům pokoj; jeho vláda bude od moře k moři, od Řeky až do dálav země.

Takový může být myšlenkový kontext, v němž Pavel mluví o Kristu  jako tvůrci pokoje. Pavel samozřejmě mluví jako Žid. Dosvědčuje to  i užití zájmen my-vy velice výrazně v uvedeném textu (v.11,13,17)  i jinde v epištole Ef (např. hned následující verš 2,19 Nejste již tedy cizinci a přistěhovalci..., dále např. 3,6 apod.) Schopnost  překlenout tuto v jeho době jistě velice tíživou a problematickou  dichotomii patří jeho osobní velikosti i správnému pochopení zvěsti, již nese. Pochopit totiž Tóru, mohutné dílo tradice celého  národa a bezpochyby inspirované božím duchem, jež zaměstnávalo  stovky moudrých mužů tehdejšího židovstva, k nimž i sám Pavel patřil, jako suspendovaný zákon ustanovení a předpisů a rozejít se tak  s mohutnou větví tradice byl totiž výkon obtížný jistě nejen  pro Pavla, ale i pro mnohé jeho následovníky. Aby toto bylo možné,  je nutno říci, co je důstojnější Zákona, co jej převyšuje i když  neruší, pouze znehybňuje, činí neúčinným. Je to Kristova smrt  v těle na kříži. Ještě výrazněji o tom mluví text z epištoly  Kolosským:

...aby skrze něho a v něm bylo smířeno všechno, co jest, jak na zemi, tak v nebesích - protože smíření přinesla jeho smrt na kříži. I vás, kteří jste dříve byli odcizeni a nepřátelští Bohu svým smýšlením i zlými skutky, nyní s ním smířil, když ve svém po­ zemském těle podstoupil smrt, aby vás před Boží tvář přivedl svaté, neposkvrněné a bez úhony (Kol 1,20-22)

Dalším aspektem, jenž umožňuje osvobodit se od litery zákona je, že  v Kristu smíme v jednotě Ducha stanout před Otcem. Motiv Boha  jakožto Otce je třeba v synoptických evangeliích silněji rozvinut nežli u Pavla; pro Pavla je spíše typický motiv Ducha, jenž sjednocuje. V našem úryvku se vyskytuje obojí pohromadě. Kristus svou objetí zjednal pokoj a tak umožnil příchod sjednocujícího Ducha Božího. O něm se široce rozepisuje pasáž 1Kor 12,2nn,  kde mj. čteme: Proto vám zdůrazňuji, že žádný, kdo mluví z Ducha Božího, neřekne "Ježíš buď proklet", a nikdo nemůže říci:"Ježíš je Pán", leč v Duchu svatém. Jsou rozdílná obdarování, ale tentýž Duch.......To všechno působí jeden a týž Duch, který uděluje každé­ mu zvláštní dar, jak sám chce. ....Neboť my všichni, ať Židé či Řekové, ať otroci či svobodní, byli jsme jedním Duchem pokřtěni(ponořeni) v jedno tělo a všichni jsme byli napojeni týmž Duchem.

Zde je vidět, že Pavel chápal sjednocení hlouběji, než jako pouhé  smíření Židů s pohany, nebo viděno z druhé strany Řeků s barbary.  Každý projev Ducha, jenž uznává Ježíše za Pána, který se vztahuje  kladně k božství Kristovu, pochází z téhož Ducha a má být za takový  uznán. Pavel to prohlašuje dokonce velmi důrazně, že to až připomíná Ježíšova slova typu Amen, amen, pravím vám.... .Působení Božího  Ducha zasahuje velmi hluboko, nejen do oblasti sociální - tedy  běžného života a vztahů, nejen do oblasti poznání, ale i základního  bytostného určení člověka, jak to připomíná Gal3,28: Není už rozdíl mezi židem a pohanem, otrokem a svobodným, mužem a ženou.nebo Ef 5,8: I vy jste byli kdysi tmou, ale nyní vás Pán učinil světlem.

Být mužem či ženou jistě patří k nejtíž překonatelným omezením člověka. Ale i tuto nerovnost má Duch možnost zarovnat. Metaforika  světla a tmy (typická jinak pro Janovské texty) se pak snaží sdělit  zřejmě jinak nevyjádřitelné o úplné proměně člověka, kterou Pavel  občas nazývá duchovní obřízkou. Tak jako byla obřízka znamením zaslíbení Izraele Hospodinu, má být znamením nového člověka Duch.

Od nepřátelství k jednotě v Duchu

V dnešní době zažívá tak jako už za mnohých minulých míšení kultur  střetávání mnoha kulturních a duchovních proudů v pluralitní společnosti. Sami jsme přitom silně determinováni vlastní bohatou  a úctyhodnou tradicí. Naše křesťanská (evangelická, katolická, evropská liberální) tradice je natolik rozkošatělá, že by bylo dobře  možné stáhnout se dovnitř ní a veškerý svůj myšlenkový svět i postoje formovat z jejího zorného úhlu. Přitom však nemůžeme přehlédnout množství jiných tradic - z nichž některé jsou velmi vnitřně opravdové - jež se derou do našeho povědomí. Toto může být natolik  nepříjemné, že můžeme apriori zaujmout odmítavý až nepřátelský  postoj. Cizí svět, cizí názory nás ohrožují. Minimálně nám kazí náš  krásně vybudovaný konsistentní svět. Nejlépe je tedy to býlí, které  nám zde raší pokud možno vymýtit, a když už to nejde tedy aspoň  ignorovat.

To "býlí", tedy nejrůznější lidé a názory jimi zastávané, má ale stejný nárok na existenci a bylo povoláno k životu  týmž Pánem. Možná tito lidé touží po pochopení a dorozumění, možná že jejich myšlenkový svět cítí  neúplnost stejně jako mnohé Duchu otevřené křesťanské proudy. Je  tedy možné, abychom vybudovali svůj myšlenkový svět společně? Pavel  říká, že to je možné, pokud společně vyznáme příchod Boha na zem  v Kristu. Tím budeme sjednoceni v Duchu a budeme smět stanout  před Otcem. Bude přitom nutné se osvobodit od mnoha nepodstatných  věcí, uvedu namátkou: "nadřazenost bílé rasy", "civilizovaná demokratická společnost", nárok na autoritativní výklad Písma apod.

Ovšem každý, kdo se něčeho zříká, se většinou ptá, co za to může dostat. Tedy, co za to můžeme dostat?

Především plnost Ducha plynoucí ze  sjednocení nás samých, z překonání rozporů vnitřních i vnějších: Můžeme za to dostat podíl v království Božího Ducha.

Václav Ondráček

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář