Odjakživa podpírali křesťané svou víru ve zjevení dvěma druhy argumentů (z nichž oba mají svůj původ v novozákonních spisech, především v evangeliích). Chronologicky prvním je zpráva o prázdném hrobě, která je - na prvním místě - ve všech čtyřech evangeliích. Na ní pak navazují ( v evangeliích, ale i jinde!) zprávy o zjevení Vzkříšeného různým osobám. V novější biblické vědě, především liberálněji orientované, bývá zvykem zprávu o prázdném hrobě opomíjet ve prospěch těch druhých sdělení o nejrůznějších zjeveních a viděních. Z hlediska její metody je to do jisté míry pochopitelné, neboť zprávy o zjeveních se velmi různí (zjevení jsou individuální) a tudíž skýtají biblickému badateli mnohem širší pole ke kritické práci, k tvorbě hypotéz a konjektur, k jejich interpretaci. A prázdný hrob je na druhé straně něco, co se vzpírá vysvětlení - o tom ještě níže.
A jaké tradice? Tradice ověřené svědectvím jednotlivých osob nebo sborů, nebo spíše typu "jedna paní povídala"? To není vůbec jasné. Navíc jako vyloženě pochybný musí být brán údaj o zjevení "více než pěti stům bratří najednou" (1Kor 15,6); kdyby k takovému zjevení bylo skutečně došlo, pak by 1) byla o něm zpráva ještě někde jinde a 2) nemohly by různé zprávy o zjeveních být natolik rozporuplné.
Ve všech ostatních evangeliích se za zásadní doklad Ježíšova vzkříšení pokládá nepřítomnost těla Ježíšova; tento doklad je vzápětí podepřen svědectvím andělů, nebo alespoň jakýchsi neznámých bytostí (u Marka). Přitom ovšem už Matoušovo evangelium naznačuje, že tento důkaz nebyl okolím bez dalšího přijímán a že byli učedníci obviňováni v souvislosti se zmizením Ježíšova těla z podvodu. Janovo evangelium podává ve své krátké zprávě indicie, které – pokud nezpochybníme jejich pravdivost – umožňují veškerá taková obvinění vyvrátit. Kdyby totiž kdokoliv a s jakýmkoli úmyslem (ani "dobrý" úmysl se nedá dopředu vyloučit;i pokud nepřijmeme hrubě paušalizující argumentaci velekněží z Mt 28,13, nemůžeme vyloučit, že mohlo jít o samostatný čin nějakého ojedinělého z kruhu Ježíšových učedníků, do jehož plánu nemusel být nikdo další zasvěcen) by "ukradl" Ježíšovo tělo, byl by ho musel odstraňovat potajmu a ve spěchu: těžko v takovém případě předpokládat, že by se byl zdržoval vybalováním mrtvoly z roucha. To by snad byli mohli udělat jen vylupovači hrobů, ale pak by se zase bylo našlo někde pohozené tělo, o něž oni zájem mít nemohli; navíc ani v jednom ani v druhém případě se nedá předpokládat, že by se kdokoliv byl zabýval svinováním roušky. Janova verze příběhu tak vlastně má jediný možný klíč: Ježíš vstal z mrtvých vlastní silou (= "Bůh ho vzkřísil"). Pohřební roucha při tom vzala za své a Ježíš se jimi dále nezabýval. Ovšem ne tak rouškou, možná i z cennějšího materiálu, která mu kryla tvář a kterou, byť se jí chtěl zbavit, neničil, ale svinul a uchoval v hrobě pro ty, kdo tam přijdou. Je to vše konstrukce? Mohla by být, pokud by ovšem Jan byl autorem detektivních románů z devatenáctého století. Tento žánr však v antice nemá zastoupení, navíc něco takového tvrdit by byla těžká výtka obviňující jednoho z evangelistů ze záměrné nepravdivosti – a to je při celkovém duchu evangelií výtka těžko přijatelná.
Příběh o prázdném hrobu tedy nás uspokojuje, co do schopnosti podat "historické" indicie Ježíšova vzkříšení. Nebyl by to ale správný biblický příběh, kdyby u toho mělo zůstat. Již exegeté alexandrijské školy poukázali na to, že vedle smyslu historického mají všechny podobná vyprávění i nezanedbatelný význam symbolický, nazývali ho ovšem alegorickým. Později v raném středověku byly pak rozlišovány celé škály rozdílných významů, nám ale postačí toto jedno rozlišení. A zde už alexandrijci poukázali na zvukovou konotaci mezi řeckým swma – shma. Navíc hrob je sématem, znamením par excellence. Ježíš povstal z hrobu , tj. povstal z tělesnosti; zároveň nám ale v prázdném hrobě zanechal cosi až hmatatelně názorného, cosi faktického a neoodiskutovatelného, co provokuje myšlení ke tvorbě stále nových a nových výkladů. Jestliže jsou zprávy o zjeveních pestré a barvité, jestliže jsou zaujaté a individuální a proto i nekonečně rozmanité a nepřeveditelné na jednotné měřítko, pak je prázdný hrob coby shma – znamení pravým jejich opakem. Je tím, co je jako společné měřítko předem dáno, vskutku "kamenem úhelným" (Ž 117,22), od něhož se pak odvíjejí všechny možné interpretace. Zjevení oslovují tvůrčí, citovou rovinu člověka (prostřednictvím třeba i nerekonstruovatelných vyprávění), která se jimi cítí přímo zasažena. Znamení prázdného hrobu mluví k jeho rozumu a vyzývá ho k syntéze všech zážitků na jeden společný jmenovatel, v jeden úhelný kámen.
3.12.2010
Václav Ondráček