Die seele wirt ain mit Gotte und nit veraint
(Kázání na 1. neděli po Trojici, Q64)
(Písmo říká): Duše bude sjednocena s Bohem a nebude osamělá. K tomu si vezměme takové podobenství: Když naplníme sud vodou, je voda v sudu spolu spojená, ale není jednotná, poněvadž tam, kde je voda, není dřevo, a kde je dřevo, není voda. A kdybychom vzali dřevo a hodili do vody, nebude ani sjednocené ani spojené. Ale tak tomu s duší není: ta se sjednocuje s Bohem a ne spojuje: kde je Bůh, je i duše a kde je duše, je i Bůh.
Písmo říká, že Mojžíš spatřil Boha tváří v tvář. Mistři to popírají a říkají, že kde se zjeví dvě tváře, člověk nevidí Boha, poněvadž Bůh je jeden a ne dva; proto, kdo zří Boha, nevidí nic nad jediné.
A teď vezmi to, co jsem řekl v minulém kázání: "Bůh je láska, a kdo je v lásce, ten je v Bohu, a on je v něm." Tedy tomu, kdo je v lásce pravím slovo, které vyslovil svatý Matouš: "Vejdi, věrný služebníku, v radost svého Pána." A teď vezmu toto slovo: Náš Pán řekl: "Vejdi, věrný služebníku, ustanovím tě nad vším svým zbožím."
První: "Ustanovím tě nad veškerým svým zbožím. Všechno mé zboží je rozptýleno ve stvoření – a já tě ustanovím nad tímto zmatkem a rozdělením.
Za druhé: Až bude vše shromážděno v jedno, ustanovím tě nad tím nashromážděným v jednotu, neboť vše dobré je v jednotě.
Za třetí tě ustanovím ve způsob tohoto jednoho, jež se nazývá souhrnem všeho. Tam Bůh náleží duši, jako by byl Bohem proto, aby patřil duši. Asi tak, že kdyby Bůh odňal duši asi jen na vlas ze svého bytí, čili své esence, jíž je sám sebou, nebyl by již Bohem; natolik je duše jedno s Bohem. A vezmu ještě slovo z evangelia, kdy náš Pán řekl: "Prosím tě, Otče, jako jsem já jedno s Tebou, ať se i oni stanou [jedno] s námi. A ještě jiné slovo vezmu z evangelia, kde náš Pán říká: "Kde jsem já, bude i můj služebník. Tak bude duše té esence, jež je Bůh a nikterak méně. A je to pravda, jako že Bůh je Bohem.
Milé děti, prosím vás, všimněte si jednoho významu: Pro Boha vás o to prosím, abyste k tomu byly skrze mou vůli uschopněny a dobře podržely tento smysl: Všichni a všechny, kteří a které jsou tak v jednotě, jak jsem říkal dříve, způsobem bez představ a vzdělání, se nemají domnívat, že by ve vzdělání byla větší výtečnost a vážnost, nežli když neopustí jednotu, neboť kdo by tak učinil, bylo by to nesprávně, a dalo by se říci, že to je kacířství, protože vědí, že v jednotě neexistuje Kunrát ani Jindřich. Řeknu vám, jak smýšlím o lidech: Snažím se, abych zapomněl na sebe i na všechny lidi a místo nim se připodobňovat jednotě.
Abychom zůstali v jednotě, nám pomoz Bůh. Amen.