Vypněte prosím blokování reklamy (reklamu už neblokuji), děkujeme.
Video návod zde: https://www.youtube.com/watch?v=GJScSjPyMb4
371. dopis
J.M. Slavata z CHlumu a Košumberka, Amsterdam
Albrechtovi z Valdštejna v Güstrově
14.iunii
Vaše milostí, milý vévodo,
dlím zde v obchodních záležitostech a nechci před Vámi skrývat, že jsem po cestě hovořil s významnými osobami z vojska generála Tillyho. Došel jsem z těchto hovorů k závěru, že má Tilly tajný příkaz Vás chytit a dopravit do Vídně, kde Vaše Milost nemá jen samé přátele. Co za tím stojí Vám může být jasné z toho, že pokud by se to nezdařilo, máte být jakýmkoli způsobem sprovozen ze světa. Uváděli pro to různé důvody, které si netroufám svěřit papíru, ale jsem připraven je Vaší Milosti při vhodné příležitosti sdělit ústně. A prosím Vás, abyste toto varování neměl za prázdný žvást, ale vzal ho vážně. Činím tak, protože mi Vaše Milost již prokázala jisté služby a nechtěl bych, abyste byl bez ohledu na Vaše zásluhy takto podle připraven o život.
372. dopis
Ludwig z Anhalt-Köthenu, Výmar
Martinu Opitzovi ve Vratislavi
v červenci
Milý pane,
jemuž bych nadále rád říkal "bratře".Je mi ctí udělit Vám spolu s dalšími dvěma sty spolubratří členství v naší Fruchtbringende Gesellschaft. Za svůj znak jsme zvolili indickou palmu, neboť ta mezi ostatními stromy vyniká svojí plodností. Breme si tedy na této zemi příklad ze všech vynikajících stromů, květin, bylin a plodin a chceme je svým způsobem napodobovat. Naším heslem je "vše nechť prospívá" a máme tím na mysli méně užitek materiální, ale zato mnohem více užitek duchovní a prospěch našeho německého národa.
Může se zdát troufalé, že si tak malá hrstka předsevzala tak veliký cíl. Ale počet osob neznamená nic oproti síle ducha. Kdybych měl popsat jisté zásady naší společnosti, jsou to: Za prvé: Každý člen této bohulibé společnosti má všudy prokazovat svoji čestnost, moudrost, ctnostnost, zdvořilost, užitečnost, zábavnost, družnost a společenskost, má jednat čestně a chvalitebně, ve styku s druhými má projevoval slovem i skutkem dobrotu, veselost a chápavost.
Za druhé: Každému členu má na prvním místě ležet na srdci udržování a zvelebování naší důstojné mateřštiny v jejím nezkaleném základě, a ve správném smyslu, bez příměsi cizáckých slovních příštipků, v písmu i slově, ale především v básnickém jazyce.
Za třetí: Všichni členové společnosti si mají dát zhotovit obrázek rámovaný ve zlatě, který na jedné straně bude obsahovat podobu stromu a heslo Fruchtbringende Geselschafft a na druhé straně pude podobizna samotného člena a budou ho nosit na zelené aksamitové stužce. Podle něho se členové při setkání navzájem poznají a zároveň se tím veřejně hlásí ke svým chvalitebným záměrům.
Kromě těchto zásad je naší touhou spojit v naší společnosti bratrsky v jedno luterány a kalvinisty, avšak ani katolíci by neměli být vyloučeni. Ošklivíme si veškerou hašteřivost theologů; hlavou církve je nám pouze Kristus, žádný papež, král nebo kníže. Zavazuje nás smířlivost v duchu humanisty Erasma Rotterdamského. Také šlechtice nevážíme o nic více nežli měšťana neb sedláka, jakkoli mezi posledně jmenovanými je vzdělanců pomálu.
Vy jste mistr slova a o německý jazyk jste se již zasloužil a zároveň sdílíte utrpení našeho národa. V našich řadách bude tak Vaše působení snad ještě mocnější a průraznější, nežli jak dokáže svou silou působit pouhý jednotlivec.
373. dopis
Martin Opitz, čili "Der Gekrönte"
Knížeti Ludvíkovi, čili "Dem Nährenden" ve Výmaru
v srpnu
Velevážený bratře,
který právem nosíte jméno životadárného , "Der Nährende" Je mi nesmírnou ctí, že jsem byl za své skrovné zásluhy o německé básnictví přijat do slavné Fruchtbringende Gessellschaft, a to ještě jako její dvou stý člen a s lichotícím jménem korunovaného"Der Gekrönte!. Nedokáži své díky vyjádřil lépe nežli malou studií, jež snad má jistou hodnotu, aby mohla být přijata do akt společnosti. Týká se pojmu, který v poslední době stále více proniká z řeči juristů do okruhu obecného jazyka a dle mého si zaslouží podrobnější analýzy. Jde mi o označení GEGENWART, jež vyjadřuje latinské praesentia. Tím se rozumí přítomnost obviněného na soudu. Latiníci tímto pojmem vyjadřovali ovšem také přítomnost boží (ipsorum deorum saepe praesentie), nebo duchapřítomnost (animi praesentia) a myslelo se tím , že bezprostředně působí, nebo že cítíme jejich sílu. V latinském žargonu máme ale také obrat imppraesentiarumm, což má být asi in praesentia rerum, čímž rozumíme "stav věcí", "prozatímnost", neřkuli přímo přítomnost. Nakonec pro toto německé slovo gegenwart nenalézám přímé vysvětlení. Ono "wart" v něm mi přijde jako pouhé zesílení předložky "gegen"; máme přeci také widerwart - odpůrce, a widerpart - protivník. To by mohlo naznačovat jisté nepřátelství (gegnerschaft), které samozřejmě na soudě vládne mezi obviněným a soudcem. Ale když toto slovo opustilo soudní síně a jako pták se volně rozlétlo do světa a začalo se uhnízďovat skoro pod každou střechou, změnil se význam toho gegen-, proti spíše v neutrální gegenüber- , naproti. Tak by to ostatně bylo správné vzhledem onomu širokému latinskému významu - přítomnosti boží, nebo duchapřítomnosti. Je úžasné sledovat, jak si osobitě počíná jazyk, jako by to byl živý tvor, vydávající ze sebe svého vlastního ducha. Ale mně se zdá, že by se nový význam slova Gegenwart nemusel vyčerpat jenom prostorovými vztahy, ale že by mohl označovat též míru času. Koneckonců i konfrontace mezi soudcem a obviněným na soudu má svůj pevný rámec a výměr a mezi bohy, respektive duchem a lidmi je tmu právě tak (třeba tak, že na poslední chvíli dospějeme k správnému závěru.) Jak ale tuto míru času vymezit? To se musíme zabývat také pojmy Vergangenheit, minulost, a Zukunft, budoucnost, a zdá se okamžitě samozřejmé, že takovéto "přítomnosti" předcházela jistá minulost a bude ji následovat určitá budoucnost. a jaké je mezi nimi mezera? Probíral jsem tento problém s jedním matematikem, a on dospěl k závěru, že přítomnost nemůže být než průsečíkem minulosti a budoucnosti. Kdybychom tuto úvahu přijali, byla by přítomnost tak minimální, že by se nelišila od polibku nicoty. Ale prostorový vztah se nedá v takové nezřetelné, prchavé částce času, menší než okamžik, vůbec navázat. V tom bude mít matematik asi pravdu. Ale jazyk to, podle mého, vnímá jinak. A protože se v prvé řadě vyjadřujeme slovy, nikoli čísly (ovšem tento problém si zaslouží být důkladně prozkoumán!), dospívám k následující definici: Přítomnost není nicotná částečka, zlomek všehomíra, přítomnost je vše! Minulost je to, nač vzpomínáme. Budoucnost je to, co si představujeme, nebo si to aspoň pokoušíme představit. Přítomnost v sobě permanentně slučuje upomínání a představování. Z toho plyne: není časově ohraničitelné minulosti ani budoucnosti. Tedy jinak: u žijícího člověka, jehož duch se projevuje artikulovanou řečí, objímá přítomnost veškeré bytí, nekonečnost času i prostoru, ke které se vztahujeme jedině pomocí rozpomínání a představování. Toto je náš protějšek, před nímž stojíme současně jako obvinění i soudci.
S'Gravenhaagské noviny
Velké vítězství u s'Hertogenbosche
Velikým vojevůdcem ve španělských službách byl markýz Ambrosio Spinola - ale co přinesly jeho hrdinské činy a tažení? Vzal nám Bredu. Ale svobodu Nizozemí nevezme!
A velikým vojevůdcem v bavorských službách byl hrabě Tserclaes Tilly- ale co přinesly jeho hrdinské činy a tažení? Vyplenil Heidelberk. Ale čest podrobit císaři sever Německa si odnesl někdo jiný, jeho soupeř.
Velikým vojevůdcem v císařských službách byl Albrecht z Valdštejna, vévoda Frýdlantský a Meklenburský - ale co přinesly jeho hrdinské činy a tažení? Pacifikoval dánského krále. Ale má nyní na krku více nepřátel, než kdokoli jiný.
Ale kdo kdy vyvyšoval vojevůdce ve službách Generálních států, prince JIndřicha Oranžského? Marně se snažil dobýt zpět Bredu.Ale co se mu nepodařilo na západě, dokázal na východě. 19.srpna se mu musela vzdát německá pevnost Wesel. Tím je celý horní tok Rýna pevně v holandských rukou.
Pak učinil princ Oranžský výpad směrem na jih a zmocnil se pevnosti Maastricht! Tím je v holandských rukou i horní tok Maasy. Tím přeťal princ nepříteli jeho tepny.A pak se princ Oranžský obrátil na sever a po dlouhém obléhání zlomil odpor bohatého města s'Hertogensbosche, klenotu brabantské země. Kdo by pochyboval, že po těchto úderech na území protivníka nebude vysvobozena i Breda? Holandský národ má velikého vojevůdce který pochází přímo z jeho středu a vládne zbraněmi výhradně k ochraně jeho lidu a jeho půdy.
Boj Nizozemí za svobodu trvá už téměř půl století. Odolali jsme světovládné španělské říši, jež znovu a znovu napíná své síly, aby si Genrální státy podrobila. Ale tuto veleříši, jež byla vytvořena díky násilí, fanatismu a nelidskosti, pokoří vůle ke svobodě malého národa a jeho odhodlání k oběti. Jestliže se španělský král a habsburský císař ve snaze svou zpupnou mocí nelítostně zotročovat lidi odvolávají na povolání z boží milosti, o to více vyvyšují Holanďané svého knížete, který je ztělesněním nejlepších ctností svého národa. Nebude trpět národ, který svého vládce miluje.
Ani spojeným úsilím Madridu , Bruselu a Vídně se nepodařilo vytvořit loďstvo, jež by ovládlo Baltské moře. Holandští obchodníci ale postavili loďstvo, jež dokáže více než jen ochránit před nepřítelem domácí břehy a přístavy. Na žádných mořích a oceánech světa, v Indii východní i západní si nejsou španělské lodi nikdy jisty před holandskými útoky. Takže nepřeťaly jen tepny onou dvou velkých řek. Podvázaly španělskému mocnářství jeho plicní laloky, a tak se celý ten černý kolos, který hodlal zadupat oranžského trpaslíka do země, zadusí.