Praedica verbum, vigila, in omnibus labora
(kázání na den sv.Dominika, Q30)
Dnes i zítra se čte veršík, který se týká mého pána svatého Dominika, a zapsal ho svatý Pavel a německy zní takto:
"Prones slovo, vyslov ho, přednes ho, vydej ho a zroď ho!"
Je divuplné, že něco může vyprýštit navenek a přesto zůstat uvnitř. Slov prýští ven, a přesto zůstává uvnitř - a to je podivuhodné; nanejvýš podivuhodné je , že veškeré stvoření [takto ] vzniká a prýští - a přesto zůstává uvnitř. Podivuhodné, nepochopitelné a neuvěřitelné je, co Bůh [vše nám] dal a přislíbil dát. A proto je to také pravdivé; kdyby to bylo pochopitelné a uvěřitelné, nebylo by to pravda. Bůh je ve všem, v každé věci. a čím více je ve věcech, tím více je mimo ně; čím více uvnitř, tím více vně a čím více vně, tím více uvnitř. Už jsem vícekráte řekl, že Bůh tvoří svět jen v jediném nyní, a v úplnosti. Všechno, co Bůh stvořil před těmi více než šesti tisíci lety, kdy vytvořil svět, to činí v úplnosti a zcela i nyní.
Bůh je ve všech věcech, ale ježto je božský a intelektuální, nikde není tak vlastním způsobem jak v andělu a v duši, nebo - chceš-li - v nejvnitřnějším nitru a v tom nejvyšším v duši. A "nejvnitřnějším" míní
Mluv slovo, vyslov ho, prones ho, zploď ho a zroď slovo!
Prones ho! Pronášet ho navenek, je obyčejná, hrubá věc. Pronáší se v nitru. Prones ho – to jest, shledej, že je v tobě. Prorok praví: "Jedno Bůh řekl, slyšel jsem dvojí." A to je pravda: Bůh promluvil jen jedno. Tím jediným výrokem vyjadřuje svého Syna i Svatého ducha i veškeré stvoření a není v Bohu než tento jediný výrok. Ale prorok říká: Slyšel jsem dvojí. - to jest: porozuměl jsem Bohu a stvoření. Když Bůh mluví, je Bůh; ale tady jsme ve stvoření. Lidé myslí, že se Bůh stal člověkem jenom tam. Ale to [tak] není, neboť Bůh se stává člověkem zde, jakož i tam, aby tě zrodil jako svého jednorozeného syna., nic méně.
Včera jsem kdesi seděl a pronesl jsem výrok o tom místě v Otčenáši, jež zní: : "tvá vůle, ta se staň" Ale spíše by bylo lépe: "Staň se tvou vůlí", totiž aby se má vůle stala jeho vůlí, abych se já stal jím – to je smysl Otčenáše. A to slovo má dvojí význam.
Jeden je: Zaspi vše! To znamená, že nevíš o čase ani o stvořeném, ani o [žádných] obrazech. Učitelé praví, že člověk, který doopravdy spí, neví o ničem stvořeném, o čase ani obrazech, i kdyby spal tisíc let.. Tak můžeš zvědět, co v tobě působí Bůh. Proto hovoří duše v knize lásky "Spím a mé srdce bdí". Proto jestliže v tobě usne vše stvořené, zpozoruješ, co v tobě působí Bůh.
A výrok: "všude se namáhej" má trojí smysl.
Znamená: "O vše se pilně starej!" - to znamená: Ve všem uchopuj Boha, neboť Bůh je ve všem. Svatý Augustin říká, že Bůh stvořil vše, ne proto, aby ho tak nechal být a šel si po svých, ale tak, že v něm zůstal. Lidé se domnívají, že mají víc, když mají spolu s Bohem nějakou věc, nežli kdyby měli [jen] Boha bez té věci. To však je omyl, neboť když vše připočteme k Bohu, nedostaneme víc než samotného Boha. Kdyby si někdo myslem, že má víc, když má Syna a s ním Otce, nežli když má Syna bez Otce, mýlil by se. Tec spolu se synem není víc nežli samotný Syn, ani Syn s Otcem není více než Otec sám. Proto uchopuj Boha ve všech věcech a to je znamení toho, že tě zrodil jako svého jednorozeného Syna a nic méně.
Jiný význam toho "O vše se pilně starej!", je: "Miluj Boha nade vše a svého bližního jako sama sebe." A to je přikázání boží. Aler já říkám, že je to nejen boží přikázání, ale je to i to, co Bůh dal a přislíbil dát. Když je ti sto m arek milejší než tvůj bližní, jsi v neprávu. A jestliže máš jednoho člověka reději než jiného, jsi také v neprávu. A jestliže máš svého otce a svou matku a sama sebe raději, nežli jakéhokoli jiného člověka, jsi v neprávu. A jestliže si více přeješ blaženost pro sebe nežli pro jiného, jsi v neprávu. "Pro spásu boží! Co to říkáte? To si nemám přát spásu a blaženost pro sebe více nežli pro jiného?" Je mnoho učených lidí, kteří to nechápou, a myslí [že to je] velice těžké, a přitom je to lehké. Ukážu ti, že to není těžké.
Hleďte, přirozenost znamená dvojí a obojí v člověku spolupůsobí. Její první smysl je, že se projevuje v jeho činech, to jest, že je zcela ve službách těla a i jednoho každého jeho údu stejně jako celého těla a v žádném z jeho údů méně než v jiném. A ještě více je tomu tak s milostí. Bůh má být řádem a základem tvé lásky. Prvním zaměřením a cílem tvé lásky má být Bůh sám, a pak tvůj bližní jako ty sám a ne méně než ty sám. A jestliže milujež blaženost v sobě více nežli ve svém bližním, nečiníš správně, poněvadž jetliže miluješ blaženost více v sobě nežli v jiném, miluješ sama sebe; a když takto miluješ, není už v tvé lásce jenom samého Boha a činíš mu tak bezpráví. Neboť jestliže miluješ blaženost u svatého Petra a svatého Pavla stejně jako u sebe, máš stejnou blaženost, jakou mají oni. A blaží-li tě blaženost andělů stejně jako tvá a blaženost naší Paní také stejně jako tvá, požíváš stejné blaženosti jako oni sami - je tvá právě tak jako jejich. Proto se praví v Knize moudrosti: "Učinil jsem tě rovným jeho andělům."
A třetí význam onoho "O vše se pilně starej!" je: Miluj Boha ve všem stejně, to jest stejně miluj Boha v chudobě i v bohatství, a stejně ho miluj v nemoci i ve zdraví, miluj ho ve zkouškách i bez nich, v utrpení i bez něj! Čím větší utrpení, tím snazší – jako [by to byla] dvě vědra. Čím je jedno těžší, tím je druhé lehčí; čím více člověk rozdává, tím lehčeji je mu dávat. Člověku, který miluje boha přijde rozdat celý svět lehké, jako [by to bylo malé] vajíčko. Čím více dává, tím snáze se mu dává, jako apoštolové: čím hůře trpěli, tím snazší jim bylo trpět.
"Všude se namáhej" - to znamená: "Kdykoli pohlížíš na rozmanité věci jinak než na čiré, nahé a nesložené bytí, dejsi s tím tu práci, to znamená ono :"Všude se namáhej". "Plň svůj úkol!" To znamená: "Pozdvihni hlavu" a tom má také dvojí význam.
První je: Odlož vše své učiň se sám božím vlastnictvím; pak bude Bůh tvým vlastnictvím, jako je on sám svým vlastnictvím, a bude ti Bohm právě tak jako je Bohem sám sobě, nic menšího. Co je mé [vlastní], to nemám od nikoho.. Ale mám-li to od někoho jiného, už to není moje, ale toho, od koho to mám.
Druhý význam onoho Pozdvihni hlavu" je: Zaměř veškeré své úsilí k Bohu. Spousta lidí to nechápe a myslí, že mluvím nepatřičně, avšak člověk, který to pochopil, musí být velice odpoutaný a povznesený nade všechno.
Abychom této dokonalosti dosáhli, nám pomoz Bůh. Amen