Vypněte prosím blokování reklamy (reklamu už neblokuji), děkujeme.
Video návod zde: https://www.youtube.com/watch?v=GJScSjPyMb4
Když v posledních říjnových dnech roku 1619 vjížděl do Prahy Fridrich, kurfiřt Porýnské Falce[1], aby se na pozvání českých stavů ujal české koruny, byla tato událost v protestantském světě chápána jako veliká příležitost ke znovusjednocení protestantského světa[2] a jako symbol jeho pozdvižení proti rostoucí bojovné katolické moci, ba snad i jako znamení "obnovené" nebo "druhé" reformace; byla vzpomínána proroctví o lvu bojujícím s orlem[3] a apokalyptické a bojovné letáky jen pršely. Mezi shromážděným jásajícím lidem byl rovněž drobný, již nemladý muž lehce shrbené postavy v prostém městském oděvu, s bradkou a krátkými, do čela sčesanými vlasy, s nízkým čelem, ale jiskrnýma očima.[4] Byl z Lužice a do Prahy přibyl za obchodem, konkrétně za obchodem s přízí a rukavičkářskou kůží, ale ten byl spíše záminkou, díky níž mohl své dlouhé cesty podnikat. Jeho prvořadým zájmem byl obchod zcela jiný: obchod s myšlenkami a idejemi. Na všech místech, kam se svým obchodem zavítal - bývalo to především ve Slezsku - navštěvoval ty, kteří měli zájem o jeho spisy a sdíleli s ním touhu nahlédnout více za závoj božské přírody. Ne po způsobu vědců, neboť vědy v dnešním smyslu tehdy ještě nebylo, ta se měla teprve zrodit - v neposlední řadě z bádání a úsilí našeho člověka a jemu podobných - ale po způsobu filosofů, kontemplujících řád přírody a řád Boha, jež jim splývaly v Panně Sofii. Někteří z nich si říkali alchymisté a zkoušeli též materiálně zasáhnout do těla přírody a vyzískat z od ní nové poznání, jiní - theosofové. Po způsobu světa patřili k rozličným stavům a povoláním; mnoho mezi nimi bylo lékařů, jiní byli například celními úředníky a výběrčími daní, ale nechyběli mezi nimi ani šlechtici, političtí činitelé[5] a humanističtí vzdělanci. Od posledních se náš člověk dosti lišil, neboť neměl žádné latinské vzdělání, původně byl totiž ševcem a do postavení obchodníka (jež bylo společensky vyšší) se teprve vypracoval. Jeho jméno bylo Jakob Böhme, jméno, které mělo během následujících pěti let zazářit na duchovním nebi jako kometa.
K velmi radikálním pietistům náležel i Johann Georg Gichtel, který poprvé vydal Böhmovy spisy. Na jeho životě a působení se velmi pěkně dají vidět všechny zde naznačené rysy.[15] Gichtel okolo sebe shromáždil skupinku přívrženců žijících v celibátu a přísné askezi a nazval ji Andělští bratři (Engelsbrüder). V této skupině byly Böhmovy spisy intenzívně studovány i po Gichtelově smrti a Gichtelův žák a nástupce Wilhelm Überfeld pak uspořádal další dvě Böhmova souborná vydání (1715 a 1730), z nichž druhé je dosud nepřekonanou standardní edicí (ve 30.letech 20.stol. se dočkalo reprintu). Jinou osobností, jež vědomě uchovávala Böhmův odkaz a požívala velké autority, byl Abraham von Franckenberg, díky němuž se s Böhmovou mystikou mohli seznámit slezští mystičtí básníci Johannes Scheffler (známý jako Angelus Silesius) a Daniel Czepko. Krom toho byly Böhmovy spisy čteny a váženy mezi alchymisty a rosikruciány, z nichž za nejvýznačnější můžeme považovat Jana Baptistu van Helmonta a hlavně jeho syna Francisca Mercuria van Helmonta, již oba působili na dvoře vévody Falcko-Kulmbašského a anglického alchymistu a rosikruciána Roberta Fludda. Po takových a jiných skrytých pramíncích proudila míza do času lilie, aby o další století později mohli nad Böhmovým dílem užasnout filosofové v čele s Hegelem a Schellingem a aby se na sklonku téhož devatenáctého století stal rovněž pramenem hlubokých meditací theosofů
RE: Jakob Böhme - podivuhodná postava na přelomu věků | martin kulhaj | 22. 03. 2011 - 15:49 |