"Rok ženy", v němž se tolik zdůrazňovala rovnoprávnost žen, nám přinesl spíše pochybnosti, nežli že by nám tuto otázku objasnil. V této kapitole vycházím z toho, že muž a žena mají ve svém duchovním vývoji, tzn. ve formování svého já, stejnou hodnotu. Oba jsou lidé a jako takoví mají svou individualitu, která stále intenzívněji určuje cestu jejich životního vývoje. Ovšem byli bychom slepí, kdybychom chtěli popírat biologické rozdíly obou pohlaví. Biologicky se muž a žena doplňují, potřebují se vzájemně pro udržení druhu, jako je tomu u všech živých bytostí. A ježto obsahy duševního života jsou pod vlivem biologických ale zároveň také duchovních sil, budou také muž a žena různě reagovat na psychické úrovni.
Na psýché muže a ženy působí dvě různá silová pole. Zatímco z oblasti biologických pudů působí na duši rozdílné impulsy a touhy, jejich duchovní aktivita působí u obou pohlaví tentýž problém individuace. Protože člověk je jednotou tří aspektů - totiž těla, duše a ducha - bude také duchovní cesta individuace probíhat u ženy a u muže v různých nuancích. Každá cesta individuace je ojedinělá, a přece stejně hodnotná, i když třeba je při ní různá úroveň duchovního vývoje a různá je též její morální kvalita. Hodnota individuality nakonec nezávisí na tom, kde, na jakém stupni svého vývoje se právě člověk nalézá a stařec nemá větší ani menší cenu nežli dítě. Kdo dosáhl většího poznání má také při svém zápase o řešení mravních a sociálních otázek, i v oblasti vědění větší odpovědnost. Proto zdůrazňuji, že každý jednotlivý člověk, který jde za svým cílem. má stejnou hodnotu. Na jiném místě jsem řekl: "Lidská psýché je doma ve dvou světech, duchovním a biologickém." V biologických vlivech také tkví rozdíl mezi prožíváním duše u muže a u ženy.
Hlubinný psycholog C.G. Jung za celý svůj dlouhý, bohatý život popsal bdělý a snový duševní život mnohých svých pacientů a také svůj vlastní duševní život. Byl subtilním pozorovatelem, který se stále snažil popisovat fenomény bez klapek na očích, jež nám vtiskují různé teorie a systémy a vždy se chtěl vyhýbat tomu, aby některé jevy zkoumal důsledně a jiné snad přehlédl. Chtěl být a zůstat psychologem a nechtěl se pouštět do zmatených oblastí teologie a filosofie. Mnozí mu předhazovali nedostatek systematičnosti, mnozí jen obtížně nacházeli přístup k jeho obsáhlému dílu. Jeho pozornému pohledu neuniklo, že muž a žena se navzájem nejen doplňují, ale že každý muž má v hloubi své duše ženské komponenty a každá žena má mužské komponenty. Tento "obraz duše" Jung označuje u muže jako animu a u ženy jako anima. Muži, jehož biologická existence se projevuje v aktivitě namířené směrem ven, v dobývání a podrobování, vychází vstříc zmírňující síla animy, která se mu může zjevit ve snu jako ženská bytost, může jej zastavit a vysvětlit mu, že je v nebezpečí zapomenout na svůj vůdčí motiv. Anima a animus jsou něco jiného než hrubý biologický oidipovský komplex. Anima je ve službách aktivit, které - jak jsme viděli - působí v průběhu života na třech různých rovinách. Stát ve službách určité aktivity zde znamená určovat jim hranice a pobízet k dalšímu vývoji k na cestě k realizaci vůdčího motivu.
Jung ve svých pracích udává mnoho příkladů hlubokých snů, do nichž zasahují animus a anima. Tyto sny se mnohdy vracejí znovu a znovu, až jim člověk porozumí a přijme hodnotu poselství, které mu nabízejí.
Z biologického hlediska je zprvu každý člověk dvoupohlavní. V praledvině, v níž je v rané embryonální fázi uložen celý urogenitální systém, se dlouho rozvíjejí soustavy orgánů souběžně, až po určité době vynikne mužský nebo ženský systém a druhý systém se pozastaví ve svém vývoji. U dospělého muže a u dospělé ženy se ještě nacházejí zbytky orgánů druhého pohlaví. I základ pro prsní žlázy je u muže stejný jako u ženy, avšak jen u ženy se plně vyvinuly.
To co potenciálně existuje, avšak ve fyzicky nerozvinuté podobě, nadále existuje a ovlivňuje psýché, nikoli však hormonální cestou nebo prostřednictvím fyzicko- biologických podnětů a pudů, ale v hlubokých vrstvách nevědomí.
Jung rozlišuje tři vrstvy nevědomí:(1) osobní nevědomí; to obsahuje naše vzpomínky, potlačené vjemy a komplexy, které si vytváříme během svého života;(2) kolektivní nevědomí; to obsahuje emoce a silné podněty, společné celým skupinám, národům a rasám;(3) archetypy; ty mají obecně lidský charakter, jejich obrazná řeč je na celém světě stejná.
Archetypy k nám mluví v symbolech, nacházejí se ve všech náboženstvích a v mnoha pohádkách. Jejich obecně lidský charakter způsobuje, že v sobě mají současně něco z toho, co Jung označuje jako charakter anima. Vyvolávají odpor, ale současně působí také jako ohlas svědomí, hrozí-li člověku, že by klesl pod svou lidskou úroveň.
K nejdůležitějším archetypům patří anima a animus. Kde muži hrozí, že by byl jednostranně mužský a že by ztratil svou lidskost, přichází anima s požadavkem obecného lidství. Totéž platí pro ženu.
Jung to popisuje také jinak: Každý muž v sobě nosí svou Evu, každá žena svého Adama. Takto každý hledá člověka, který by se podobal jeho vlastní Evě a jeho vlastnímu Adamovi, a tak se snaží, aby dospěl k duchovní rovnováze. To jsou například Markéta, která po své smrti provází Fausta na jeho cestě, nebo mrtvá Beatrix, která provádí Danteho nejvyššími sférami. Goethova Fausta uzavírá chorus mysticus: "...za věčným ženstvím vzhůru spět.."
V pubertě se projevuje nejen schopnost prožívat vnitřně vlastní pohlavnost a zájem o druhé pohlaví, ale v létech po jejím odeznění především člověk poprvé zakouší svého anima nebo animu. V rané adolescenci existuje homoerotická fáze. Mladý chlapec v sobě prožívá ženství a hledá v obdivu k nějaké mužské bytosti svou vnitřní rovnováhu. To je období, kdy je děvče zapálené pro učitelku a mladý chlapec uctívá nějakého staršího muže jako svůj vzor. To se může odehrávat také na zcela banální rovině třeba uctíváním fotbalového hrdiny nebo filmové hvězdy, ale také v jemném a velmi osobním denním snění.
V pokročilejší adolescenci nastává duševní probuzení pro druhé pohlaví formou erotu. Hledání vlastního Adama nebo vlastní Evy v setkání s druhým pohlavím je nejlepší živnou půdou pro eros.
Přechod od homoerotiky k heteroerotice je normálním krokem ve vývoji a je pochopitelné, že v takové přechodové fázi se mohou vyskytovat poruchy.
Mají-li první sexuální zážitky odmítavou nebo agresivní povahu, může to vést k tomu, že mladý člověk zůstane zafixován homoeroticky. Vyvine-li se z toho pravá homosexualita, závisí pak z největší části na vztazích, jaké mladý člověk získá.
Problém homosexuality, nebo použijeme-li novější pojem homofilie, je velmi komplexní. V třicátých letech jsem ve své psychiatrické praxi měl dost umělců, u nichž jsem se naučil dívat se na homoerotické komponenty v lidské duši jako na fenomén, který se vyskytuje u člověka, jenž je zaměřený spíše na své nitro než na vnímání tvrdé reality světa. Jako studentský psychiatr jsem se v padesátých letech zabýval homoerotikou u adolescentů.
Podle novějšího názoru existuje rozdíl mezi biologickou homosexualitou, která se u mnoha zjevných případů projevuje již v mládí, a psychickou homoerotikou, která vzniká objevením existence vlastní animy nebo vlastního anima. Každý člověk má biologickou dispozici k obojímu, nehledě na to, že existují chromozómy, které pravděpodobně spolupodmiňují to, kdy se uplatní která dispozice z obou. (Říkám vědomě "pravděpodobně spolupodmiňují" poněvadž jsem se u biologických jevů naučil vystříhat se myšlení v čistě mechanických řetězcích příčin a následků. Neboť co je zde skutečně prvotní příčinou a co je jen výrazem společného vyššího pořádajícího principu? Housle také nevytvářejí žádnou sonátu, ačkoli sonáta nemůže zaznít bez nástroje).
Z této zkušenosti oboupohlavní dispozice a z toho, že se vždy uskuteční pouze jedna z možností na úkor druhé , vyplývá rozdílné prožívání individuální situace. Vyjádřeno obecně a srozumitelně: existují muži (a právě tak i ženy), kteří jsou z 90 % muži a z 10 % ženy, ti jsou jednoznačně úplnými muži. Vedle toho existují muži (a ženy), kteří jsou z 10 % muži a z 90 % ženou, to jsou praví homosexuálové. Mezi tím jsou všechny možné odstíny, 60:40, 50:50, 40:60 atd. U těchto skupin se mění sebeporozumění vždy podle vztahu, do jakého vstupují.
Obecně můžeme také říci, že lidé, u nichž jsou poměry úplné jasné, musí za svou jistotu pykat omezenou možností svého vnitřního prožitku; naopak oboustranná vyváženost přináší duševní obohacení.
K této problematice se ještě jednou vrátíme, až budeme hovořit o manželských vztazích v různých fázích života. Co jsem řekl zde, je zvláště vhodné pro dokonalé muže a dokonalé ženy. Obojí jsou tak uzavřeni do svého vlastního světa, že si nedokáží vyvinout cit pro partnerovu odlišnost. Vůbec nejsou nějak zvláště egoističtí, jsou jen "barvoslepí" a nedokáží se vcítit do žádné jiné formy psychického chování. Chápou partnera skrze tu část svého Já, která je mužská, resp. ženská. Ti, kdo jsou příliš jednoznační a jednostranní působí navenek poněkud infantilně; a často také trpí tím, že je lidé vnímají především jako zástupce svého pohlaví a teprve pak jako osobu.
Jako studentský psychiatr jsem poznal lidi v labilní fázi adolescence, v níž se dospívající snaží zjistit (a to mnohem častěji než by si člověk myslel), zda je "normální" nebo snad zda není homosexuální. A jasno o sobě v této oblasti pro život tak důležité mladému člověku přinese jen společné opatrné ohledávání osobních zážitků. Jediné neopatrné slovo může působit sugestivně a na léta upevnit vnitřní problém, který by dobře byl mohl být překonán. Na druhé straně může být prokázaná a akceptovaná homosexualita prvním krokem k nalezení vlastní cesty, svého osobního vůdčího motivu v heterosexuálním světě.
Je už velkým pokrokem, že dnes o těchto věcech a problémech můžeme častěji hovořit. Ale musíme také vidět, že přepjaté a křečovité mínění homosexuálů, kteří si myslí, že musí bojovat za svá práva, vypovídá spíše o jejich individuální frustrační toleranci než o samotném problému homosexuality. Homosexualita není nikdy "buď - anebo", vždy existuje široké spektrum možností mezi oběma extrémy. Totéž platí o problému emancipace ženy. Ani zde nemůžeme dosáhnout skutečného osvobození ženy, které bere nepředpojatě v úvahu mnoho různých možností toho, jak být ženou, zjednodušeným černobílým přístupem.
Těmito úvodními slovy jsem se pokusil ukázat, že u mužství i ženství existuje celá škála různých možností. Nyní se vrátím k rozvoji sexuality přes eros a lásku, který vytváří základnu vztahu muže a ženy (a samozřejmě i naopak).
V předpubertálním věku mladý člověk poprvé objevuje vlastní sexualitu. U děvčat se tato fáze vyznačuje první menstruací a u mladých chlapců první erekcí a nočními ejakulacemi. V tomto okamžiku se ještě koncentruje zájem na to, co probíhá ve vlastním těle, avšak velmi brzy se zaměří k druhému pohlaví. Ve zdravé atmosféře mimo jakékoli neurotické poměry probíhá život chlapců a děvčat normálně dál, společně sportují, jezdí na tábory, společně pracují a společně se veselí . Pro duši jsou tyto věci mnohem důležitější než sexuální problémy.
Vývoj pak v různých sociálních vrstvách probíhá v mnohém ohledu odlišně. Má práce s mladými dělníky mi jasně ukázala, do jaké míry pracovní nasazení ve stáří 14, 15 nebo 16 let omezuje možnosti rozvoje sexuality, erotiky a lásky. Psýché se nemůže rozvíjet v životě, jehož obsahem je denní osmihodinová ubíjející práce a omezená svoboda pohybu. Tito lidé jsou pak odsouzeni k tomu, aby dospívali už v pubertě. Pozorujeme-li baliče u běžícího pásu nebo děvčata v písárně, je takřka hmatatelné, jak v nich duše jen tak tak polovědomě vegetuje. Totéž platí pro mladé lidi, kteří jsou nevyučení, anebo musí dělat čistě mechanickou práci. Na stavbě nebo například v loděnicích, kde se práce odvíjí stále ještě tak trochu po řemeslnicku a je rozmanitější, jsou možnosti rozvoje mnohem větší.
Jestliže při únavné a monotónní práci musí psýché zůstávat po několik hodin denně v polovědomém stavu, dostávají sexuální pocity a fantazie neúměrnou váhu a deformují duši. Stačí, když se jen na malý okamžik zaposlouchám do hovoru baliček, abych bezprostředně věděl, jakou jednotvárností je jejich psýché naplněna. Dojde-li v pozdní adolescenci k pevnějšímu vztahu nebo k manželství, přeskočí se důležitá vývojová fáze a dá se dohnat jen částečně. Opakovaně se divíme flexibilitě lidského vývojového potenciálu, když vidíme, kolik pozitivního vzniká i za takových okolností. Ale to nás v žádném případě nezbavuje povinnosti, abychom bojovali za lepší možnosti pro vývoj té největší části obyvatelstva.
Problémy privilegované části mládeže, která může navštěvovat vysoké školy, jsou přirozeně opět zcela jiné. Zde se předčasně obětuje všeobecné vzdělání nárokům na úzkoprofilovou specializaci. Už není možné opatrně probádávat vlastní duševní možnosti, poněvadž kolektivní rovnost šancí vede k individuální nespravedlnosti.
Ale dost o tom. Chtěl bych se opět vrátit ke vztahu mezi mužem a ženou v adolescenci. A budu předpokládat, že se vývoj neděje za příliš nepříznivých podmínek. Tím dávám zřetelně najevo, že se v dalším nehodlám zabývat zkoumáním vývoje probíhajícího za podle statistik nevýhodných podmínek. Svůj popis situace bych chtěl označit spíše za jako vědomou, ideálně typickou charakteristiku.
Adolescent, který akceptoval svou sexuálnost a objevil ve své duši eros, nyní vstupuje do kouzelné země plné neočekávaných a dech vyrážejících zjištění. Střídají se naděje a strach, zápal a zklamání, probouzejí se něžné city vedle rozhořčení a ošklivostí. Nyní musí zakusit celé spektrum citů, aby mohl proniknout do velké střední fáze života k pravému lidství. Musí totiž disponovat všemi nuancemi duševních sil, které mu umožní vzájemné porozumění, přijetí i odevzdanost. Adolescence je fází, v níž každý prožívá své mužství nebo ženství. Každý muž hledá svou Evu a každá Eva hledá svého Adama. Hluboko v duši žije ideální obraz, který činí duši dokonalou. A nalezne toho pravého nebo tu pravou, nebo se bude muset spokojit s tou nebo s tím, která nebo který ještě tak nejlépe odpovídá tomuto obrazu? První láska je cvičným terénem pro další vývoj. Lhostejno, jak vztah skončí - oba účastníci z něj vycházejí obohaceni. Mnozí lidé potřebují víc než láskyplný vztah, aby dosáhli vnitřní jistoty, z níž pochází poznání partnera.
I ten, kdo věří ve vzájemnou předurčenost, musí dospět k určité zralosti, aby dokázal druhého poznat. První setkání s druhým pohlavím bude pokřivené, jestliže zůstane-li omezeno jen na sexualitu. Masivní konfrontace mladých lidí s hrubou sexualitou v našich novinách a časopisech a především v pornografických filmech rušivě zasahuje do procesu zrání. Manželství, založené na sexuální přitažlivosti, se dlouho neudrží. V podstatě není nic nudnějšího než čistý sex, různé varianty se brzy vyčerpají a duše zůstává prázdná. Výměna partnerů, skupinový sex a jiné praktiky mohou sice přinést nové stimuly, ale tím se vztah dvou lidí neprohloubí, člověk zůstává nespokojený a osamělý.
Ve dvacátých letech života, kdy se začíná projevovat pocitová duše a v ní působící "rozvoj vitální duše", se stává eros , který se v adolescenci poprvé objevuje v duši, prožívanou skutečností. Tento eros, probuzený setkáním s životním druhem, se může rozšiřovat a pronikat do vztahu k přírodě a k ostatním lidem.
Obecný popis dvacátých let života, který jsem podal, ono zkusmé sondování, ona "předběžnost" stran formy a obsahu lidských vztahů, silné emocionální reakce na úspěch a neúspěch, ono "V nebetyčné radosti - k smrti zarmoucený", toto vše platí také přirozeně pro manželství. Rozvíjení vlastního společného životního stylu je základem vzájemnosti, z níž v pozdějších letech může vyrůstat duchovní soulad. Vytváření prostředí pro příští generaci je společným tvůrčím aktem. Společně a intenzívně se prožívají počáteční spory a starosti o děti a prohloubená zodpovědnost, kterou sebou přinášejí děti. To vše formuje a utváří prvou fázi manželství.
Svobodný mladý muž nebo žena v této fázi prožívají otevřené, nekomplikované a kamarádské přátelství vůči druhému pohlaví, jež se zakládá na pozitivních a negativních vibracích pocitové duše.
Na konci dvacátých let života a začátkem třicátých let je tomu jinak. Celkové zvěcnění životního postoje působí také na manželství. Rozdíly v temperamentu, názory na život a životní styl se prohlubují. Zatímco ve dvacátých letech života mohou názorové neshody vést k vášnivým sporům a nádherným smířením, nyní se jejich charakter mění. Na jedné straně si člověk říká: "Už je to tak , budu se s tím muset smířit ", ale na druhé straně se člověk stahuje k vlastní práci nebo do svých úkolů a z toho nepozorovaně roste vzájemné odcizení. Hrozí, že eros ztratí svůj lesk, sexuální styk degeneruje na rutinu. Nyní musí vzniknout hlubší pouto, aby se vztah neudusil ve věcnosti. Toto hlubší pouto může spočívat jen na vědomém rozhodnutí, že ve vztahu k partnerovi budeme rozlišovat podstatné od nepodstatného. Již vůle usilovat o to nám otvírá oči pro individualitu druhého partnera. A z toho poznenáhlu vyrůstá pocit vřelého kamarádství a vzájemné důvěry. Později, ve fázi duše rozumové, bude toto kamarádství základem pro prohlubování vztahu, který se může rozvinout v pravou lásku, spočívající na duchovní vazbě.
Jinak v letech po třicítce může být položen základ k praktické spolupráci muže a ženy a může se rozvíjet kultura rodinného života (např. v umění utvářet společnou dovolenou jako období silné vzájemné vnitřní účasti).
Ve třicátých letech života se vytvářejí zárodky pro obě možnosti, jak bude vypadat manželství po čtyřicítce - zda manželská krize nebo nový vztah duchovní blízkosti a sounáležitosti. Právě duše rozumová vidí velmi zřetelně pozitivní a negativní stránky partnera: to může vést až k emocionálnímu ochlazení a ke zvěcnění.
Avšak zvěcnění může být nutným předpokladem pro to, abychom partnera přijali takového, jaký nyní skutečně je. Vyrůstá z něj vzájemnost, na níž se nyní poznenáhlu, ale čím dál viditelněji a slyšitelněji spolupodílí, vůdčí motiv, který nyní v druhém slyšíme a vidíme.
V této fázi záleží mnoho na postoji, jaký má člověk vůči sobě samému. Kdo nedokáže přijmout sama sebe se všemi svými silnými stránkami i slabostmi , kdo utíká před konfrontací se sebou samým, kdo neúnavně usiluje o kariéru, o úspěch a uspokojení své ješitnosti, ten ani nebude schopen vyjít v ústrety druhému s jeho skutečnou osobností.
Pak se manželství buď začíná rozpadat nebo slouží jako kulisa pro hru, kterou manželé předvádějí svému okolí. A taková kulisa může někdy být užitečná, jindy zase škodit.. Vadí-li nám, pak se lidé většinou domnívají, že ji musí nahradit jinou kulisou, která se bude lépe hodit pro právě hraný díl životního dramatu.
O krizi ve čtyřicátých letech života bylo již hodně řečeno. Kdo ve třetím desetiletí nevytvoří ani minimální základ hlubšího svazku, upadá do velikých potíží. Takový hlubší svazek ovšem souvisí velmi úzce s obrazem o člověku, jaký v sobě člověk vědomě nebo nevědomě nosí. Kdo je přesvědčen o tom, že člověk existuje jen a jen na biologické úrovni, musí nyní s hrůzou pomýšlet na dobu, kdy pominou ty skromné tělesné radosti. Je proto pochopitelné, že člověk ve snaze o omládnutí chce mít alespoň o mnoho let mladšího životního partnera. To platí zvláště u mužů - ženy vědí, že neodvolatelně stojí před menopausou, a tak se ještě narodí mnohý malý potomek, který je pokusem, jak tento okamžik ještě posunout. Například 46-tiletá žena říkala o svém těhotenství: "Ten se protlačil dovnitř těsně před zavřením krámu." Americký psychoanalytik Edmund Berger popsal ve své knize Die Revolte der Fünfzigjährigen" mužskou menopausu a její účinek na manželství..
V úvodu k holandskému vydání říká Van Emde Boas: "Víme, že klimakterium (a menopausa) u ženy jsou často pro manželství silnou zatěžkávací zkouškou. Avšak mužské klimakterium bývá často přímým ohrožením manželství, neboť v mnoha případech se muž snaží v těchto letech převratných změn rozbít pouta, která podle jeho názoru omezují jeho existenci.
I kdybychom nesouhlasili s Berglerovým názorem, že všechny neurózy, tedy také tyto, jsou projevem "psychického masochismu", přesto musíme tuto užitečnou knihu uvítat: Bergler začíná: "Vzpoura muže ve středních letech, nespokojenost se vším (včetně manželství, pracovních povinností a obvyklých způsobů potěšení), které náhle přepadá muže ve středním věku - jsou temnými příběhy jakési druhé puberty, kdy slova našich hrdinů znějí nutně bombasticky, jejich jednání je neadekvátní a jejich konečný pád je nezadržitelný. Odpor je od začátku odsouzen k ztroskotání a může vést jen k jedné ze dvou konsekvencí: buď se rebelant bude cítit dobře ve svém individuálním a nezměnitelném osudu (poněvadž si jej sám vytvořil) - k čemuž také patří, že se nebude chtít rozloučit se svými vzletnými plány, a nebo se zaplétá stále víc do potíží a nakonec se nachází přesně tam, odkud vyšel - ale je plný hořkosti a výčitek.
V následující kapitole Bergler popisuje nesmyslný spor o nicotnosti, v němž jde muži vždy o to, že "(kvůli ní) nemůže", že kvůli podmínkám doma a vazbám na domov nemůže tvořit. Se svou utěšitelkou, plnou porozumění, se neožení- a rozvod nepomůže, jestliže se obtíže prohloubí až do neurózy. Vztah mezi partnery je dále zatížen tím, že u ženy se po menopause (jak jsme již viděli ) probouzí nový životní pocit , ve kterém má dojem, že žije mimo čas, že nestárne a že zůstává stále neměnně atraktivní. Naproti tomu muž žije v této nebezpečné fázi iluzí druhého mládí. Žena zcela zřetelně vidí bláznivost v jeho chování a jeho výčitky ji hluboce zasahují; muž se chce vymanit z tísnivého sevření, protože nevidí žádné jiné východisko pro vlastní lidsky důstojnou existenci.
Je zřejmé, že se tato situace vyskytuje předně u těch dvojic, které nebyly schopny dát svému životu nový, duchovní obsah, ať už jako jednotlivci nebo společně. Pokud ho naleznou otevřou se jim nové dimenze a dostanou pocit, že konečně dospěli tam, kde si uvědomují vůdčí motiv svého života a jsou schopni své duši dát nové směrování a vytyčit nové cíle. Tento konflikt se neřeší návratem do biologické minulosti takový, ale když na nově se otevírajícím horizontu objevíme nové strhující úkoly.
Je pochopitelné, že Bergler jako psychoanalytik je pevně přesvědčený, že této revoltě ve středních letech nikdo nemůže uniknout, poněvadž "mládí se nemůže vrátit" a že tedy "každý musí spolknout hořkou pilulku a připustit, že mládí je nenávratně pryč". Znalost " typiky nevyhnutelného vnitřního konfliktu, kterého se nemůže zbavit a který provázejí hypochondrické potížemi, ale je přechodného koneckonců neškodného rázu bouře ve sklenici vody" , tedy znalost různých aspektů této krize může pomoci hlavně ženě, aby stála v této fázi při svém muži tak, jako i ona očekávala, že bude muž při ní stát při překonávání své menopausy. Avšak těžší případy - podle Berglera - se musí řešit psychoanalytickou terapií. Co však v jeho knize postrádám, je poukaz na možnost nalézt nový obsah života a vybudovat nový vztah lidí, zrozený z ducha. Při opravdové terapii jde nejen o přijetí biologického úpadku, ale současně se také musejí hledat nové životní obsahy, který povedou opět k novému setkání mezi oběma manželi. Samozřejmě, že se taková situace může také vytvořit v postoji k zaměstnání. Také zde to jsou vždy "ti druzí", kteří brání našemu vlastnímu (iluzornímu) vývoji. Také zde je pro muže jeho budoucnost tragická, často plná hořkosti z chybějícího uznání jeho oprávněných nároků na určité postavení. Situace je tím obtížnější, že většinou odmítá opravdovou terapii a nedokáže pohlédnou do očí skutečnosti. Pomoc může přinést jenom, postaví-li se vůči ní čelem.
Takový obrat je v manželství možný až tehdy, kdy dokážeme pochopit celou osobnost druhého bez ohledu na jeho tělesnost. To je možné třeba díky náboženskému přesvědčení, jiný způsob, jak toho dosáhnout může spočívat v určitém světovém názoru nebo v hluboké úctě k individualitě bližního. V každém případě musíme být vůči této druhé "osobní podobě" nejprve vnímaví, učit si ji poznávat a milovat.
Většinou je to pro ženy snazší než pro muže; muž prožívá Já druhého pomocí "ženské" stránky v sobě, která ve čtyřicátých letech jeho života má zvláštní úlohu.
Z tohoto vztahu, který se poznenáhlu dá označit za lásku, vyrůstá důvěra, která jde až za hranice smrti a která je stále přítomná, ať se děje s druhým cokoli. Tento typ vztahu se rodí ve třicátých. letech života s rozvojem duše rozumové, musí být dlouho a pečlivě ochraňován a plně dozrává teprve po padesátce. Tato láska nic nepožaduje, jen dává. Ve stáří může být manželství ještě intenzívnější. Tam, kde se rozvinuly společné duchovní nebo umělecké zájmy, je ještě ve stáří možné vést podnětné rozhovory. Ale také mlčenlivá vědomá přítomnost může ve vědomí druhého způsobit hluboký pocit štěstí. Protipólem k tomu jsou manželské páry, s nimiž se setkáváme v halách hotelů: Sednou si spolu a mlčí. Po určité chvíli jeden z nich prohlásí: "Přestaň se už konečně drbat na nose", a na to dostane odpověď: "Jestliže si chci drbat nos, tak to udělám", a na to se opět nepřátelsky odmlčí. Takové manželství se stalo bitevním polem, na němž je z obou stran veden mlčenlivý boj o zachování alespoň minimální svobody, a při této zákopové válce se neustále opakují stále tytéž triviální výčitky.
Čím více poznáváme osobnost druhého člověka, tím více si také uvědomujeme negativní aspekty tohoto našeho bližního. V této jeho druhé "podobě" můžeme ve svém partnerovi uzřít odpuzující bytost nebo alespoň karikaturu jeho pozitivních vlastností.
Žena jednoho spisovatele, sama velmi vzdělaná a nadané žena, mi vyprávěla zkušenost do jisté míry typickou.(Třeba předeslat, že na její manželství mnoho jejich přátel nahlíželo jako na příkladné). Její muž napsal knihu a nato odjel na delší cestu. Zůstala s dětmi doma a přislíbila přečíst a zkorigovat knihu. Večer, když se zahloubala do této práce, a její obsah se před ní zvlášť intenzívně rozprostřel , stanula před ní náhle hrůzná bytost, která v ní maximální nenávist odpor, jaké byla schopna. Za chvíli obraz zmizel, ale emoce, které v ní vyvolalo toto "setkání", působilo ještě dlouho a po celý týden jí zaměstnávala asi tak jako živý sen. Uvědomila si, že v hrůzné bytosti uviděla všechno, co bylo na jejím muži odpudivého. Díky jeho fyzické nepřítomnosti a současné přítomnosti duchovní v knize v ní tento pocit nabyl nebývalé síly . Střízlivě, svým způsobem to charakterizovala: "I toto jsem musela prožít, abych ho mohla ještě víc milovat."
Ne každý může učinit tak pronikavou zkušenost, k tomu musí být umělcem, který je zvyklý na intuitivní zacházení s takovými zážitky; ale polovědomě máme takové zážitky všichni. Poznáváme partnerova "dvojníka", který nás irituje ve velkých i malých věcech a často zasahuje rušivě do toho co říkáme a děláme.
"Dvojníka" v druhém člověku známe lépe než svého vlastního "dvojníka". Tohoto vlastního "dvojníka" se poznáme teprve tehdy, když dokážeme vnímat, jak působíme na ostatní lidi, jak třeba jiní lidé mohou chybně rozumět našim dobrým úmyslům. Místo toho, abychom hledali vinu na druhých lidech, musíme se odvážit pohlédnout na naše "negativní Já" jako na určitou postavu nebo alespoň jako na náznak postavy.
V případě Parsifalově u Parsifala Wolframa von Eschenbach se objevuje ve vrcholném okamžiku jeho vnějšího života, když má být přijat mezi rytíře kulatého stolu Kundrie a volá, že se tak děje proti právu, neboť na Parsifalovi spočívá kletba: Byl v hradu svatého Grálu a opomněl se zeptat na utrpení krále Amfortase.
Kundrie je zde animou a zároveň Parsifalovým "dvojníkem". Že je tato interpretace správná ukazuje i závěr básně.,. Když se po všech zkouškách Parsifal stane králem Grálu, přichází mu vstříc Kundrie, nyní však jako zářící postava. Je osvobozená od svého úkolu být Parsifalovi jeho negativním zrcadlem.
Při manželské krizi u čtyřicátníků hraje velkou roli skutečnost, že člověk nechce poznat svého dvojníka, kterého však jeho partner velmi zřetelně vidí. Při své práci jsem bohužel přišel velmi často do styku s problémy při rozvodu. Když jsem hovořil s oběma účastníky, zůstal mi pak velmi často dojem: Jsou tu dva lidé, a každý z nich je svým způsobem správný chlap či báječná žena, ale oba vidí v druhém partnerovi jenom jeho dvojníka a ztratil z očí jeho vlastní individualitu. Při bližším pohledu se často ukazuje, že tito lidé sice spolu dlouho žili, ale nesdíleli společně radost a utrpení. Tím se stalo, že mezi nimi zavládla atmosféra, ve které výčitky zakryly pocit hluboké radosti, který vyrůstá z vědomí vzájemné důvěry. Dospěje-li odcizení tak daleko, pak bohužel je už jen málokdy možné jim otevřít oči, aby prohlédli a spatřili bytost druhého v jeho pravé podstatě. K tomu je často třeba odstupu několika let, a pak bývá většinou už pozdě.
Tak se současně s naším životem odvíjí i příběh manželství. Teprve až úspěch nebo ztroskotání manželství ukáže, zda se vztah mezi dvěma lidmi rozvinul k plné zralosti. V manželství se otvírá cesta k vnitřnímu zrání partnerů a manželství může naplno dozrát jen tehdy , když se partneři stanou dokonalými lidmi. Takové dokonalé lidství může být plodem dlouhého života, v němž člověk může měřit vlastní vývoj právě na pozadí kontinuálního vztahu k nějaké jiné individualitě. Ten, kdo se nikdy nevzdá psychologie obětního beránka, kdo se nikdy nenaučí, že skutečný vývoj začíná sebepřijetím v té podobě v jaké je, ten nikdy nedospěje ke skutečnému sebepoznání. A sebepoznání opět provází životní cestu obou partnerů.
Z toho všeho však nesmíme dělat závěr, že ti, kdo se neožení nebo nevdají, neprocházejí také vývojem. Zde bylo naším tématem manželství, o individuální cestě vývoje budeme hovořit v jiné kapitole.
K napětí v manželství může také vést velký věkový rozdíl, ale jindy může zase velký věkový rozdíl zabránit tomu, aby takové napětí vzniklo. Kdo chce pochopit všechny aspekty problému, dospěje nakonec k závěru, že před ztroskotáním může lidský vztah uchránit jenom trvalý vývoj vnitřní bytosti . Obtížnější je překonat napětí vznikající z toho, že partneři dospějí k jiné životní filosofii nebo k jinému náboženství. Zde je třeba vysoké míry tolerance, abychom dopřáli druhému tutéž svobodu, na jakou si samozřejmě činíme nárok my.
Musíme ještě říci několik slov o současné kultuře rodinného života . Tento pojem jsme už v této kapitole použili a je potřeba zde o něm říci více. Když byla rodina vícegeneračním sociálním svazkem , mohla kultura rodinného života spočívat jednoduše v dělbě povinností a úkolů mezi jednotlivé generace. Mladý manželský pár, jenž měl čerstvý, nezatížený pohled na problémy tohoto života zajišťoval její neustálou obnovu a aktualizaci, zatímco kontinuita byla udržována starší generací, která mohla vnoučatům částečně předávat svou životní moudrost. Tak vznikly lidové pohádky, které vyprávěly babičky, vznikla selská moudrost, kterou dědové vyjadřovali rčeními. V životním příběhu mnoha lidí se ještě dnes setkáváme s babičkami nebo dědy, kteří měli pro dotyčného člověka veliký, rozhodující význam v jejich životě.. Ale je tomu tak čím dál tím méně.
Novou kulturu rodinného života musí dnes vědomě vytvářet především rodiče. A z velké části je to úkol ženy. Kultura života v rodině spočívá na řadě předpokladů.
Nejprve musí být do života rodiny vnesen rytmus. Každý ví, že kojenec potřebuje pevný rytmus dne. Pravidelnost ve spánku, výživě a hře dává dítěti, které je tvorem naprosto závislým na druhých, jistotu .
V období, kdy děti začnou chodit do školky a do školy se musí rytmus opřít především o následující momenty: obyčeje při jídle a další pevně stanovené momenty, v nichž může dítě počítat, že pro ně vždy bude čas a prostor - tak např. pravidlo, že před spaním nám zbude vždycky půl hodina na to, abychom s ním v lidu pobyli, čas, kdy se bude vyprávět nebo předčítat a sdílet zážitky z uplynulého dne. I dnes mají pro malé dítě stále tutéž cenu staré lidové pohádky, pro starší děti jsou to pak vymyšlené příběhy. Zde má důležitou roli otec, bude-li například v neděli ráno vyprávět příběhy na pokračování. Z mé vlastní zkušenosti se vzpomínám na jednu hru, kterou jsme si hráli jako osmi až dvanáctileté děti: vymysleli jsme si název, otec měl tři minuty čas na rozmyšlení, a pak musel na předložené téma povědět nějaký příběh. Vtip té hry spočíval v tom, abychom vymysleli téma, ke kterému otce zcela jistě nic nenapadne.. A když se mu to přece jen podařilo, byla z toho dvojnásobná radost.
Takové cvičení má velký význam nejen pro děti, ale také a především pro jejich třicetileté a čtyřicetileté otce. Uvidí totiž, že se tím rozvíjejí schopnosti, které jsou jim užitečné i na jejich vlastní cestě životem. Když se takový příběh vydaří, může se z něj stát cosi jako charakteristický příběhy, který se nadále v rodině vypráví a vytváří dobrou základnu pro pocit sounáležitosti v ní.
Mnohdy rodičům není po chuti požadavek dětí, aby jim vyprávěli stále tentýž příběh. Děti žádají po celé měsíce, aby jim vyprávěli tutéž příhodu. Děti se už napřed těší, že uslyší vyprávět známý příběh; také chtějí děti jezdit o prázdninách na stále totéž místo, aby se znovu setkávaly s okolím, které je jim důvěrné a známé. Teprve před pubertou tato jejich potřeba mizí a mění se v přání slyšet a prožívat stále něco nového; tím začíná jejich dobývání dálného světa.
Vedle denního a týdenního rytmu (neděle je jiná než pracovní dny) mají zvláštní význam svátky, je důležitý pravidelný pevný ceremoniál o narozeninách a o vánocích, hlavně tehdy, jestliže se děti samy mohou účastnit přípravy na svátek. Příprava totiž s sebou přináší zvláštní prvek, protože si například. můžeme představovat radost, jaký bude někdo mít z krásně vyzdobené židle.
Těšení je vždycky větší než okamžitá radost. Proto si také později při onom krásném vzpomínání na dětství mnohem spíše vzpomínáme právě na toto těšení.
Žijeme v tvrdé a nejisté době. Lidskou lásku a jistotu, které jsme dětem dali, jim nikdo už nemůže vzít - ať přijde cokoli. Pro děti je důležité, aby rozvíjely vztah k umění a k přírodě. Setkání s přírodou na procházkách, sbírání kamenů, mušlí nebo rostlin a rozeznávání ptáků, to je potrava pro duši, která je stejně tak důležitá jako výživa těla. Zde bychom se měli každý snažit, podle svých schopností, vytvořit pro děti kousek kulturního rodinného prostředí. A když jsme sami zkostnatělí bez fantazie, s nedostatečně vyvinutou láskou k přírodě, můžeme společně s dětmi v přírodě, při kreslení, malování a vyprávění objevovat nové světy a současně ztratit určitou část své omezenosti a korigovat vlastní (nedostatečnou) zkušenost z mládí.
Domnívám se, že další stav naší západní kultury bude z velké části záviset na tom, zda se nám podaří na dostatečně širokém základu nově rozvinout rodinnou kulturu.